آفتاب

روایت یک کارگردان از فیلم خود / قصد ساخت فیلم سیاسی نداشتم

روایت یک کارگردان از فیلم خود / قصد ساخت فیلم سیاسی نداشتم

کارگردان فیلم سینمایی «خاطراتی برای تمام فصول» تاکید کرد با ساخت این فیلم قصد تولید کاری سیاسی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «خاطراتی برای تمام فصول» این روزها در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران روی پرده است.  مصطفی رزاق‌کریمی کارگردان این فیلم مستند درباره چگونگی ساخت  اثرش  به خبرآنلاین، گفت: «32 سال پیش و به مرور فیلم‌هایی در ارتباط با مجروحان جنگی و حضورشان در وین تهیه کردم و در چند سال مدام مجروحان جنگی به آنجا منتقل می‌شدند و من نیز فیلم‌هایی از انها تهیه می‌کردم. تا اینکه سه سال پیش زمانش رسیده بود که مجموعه این فیلم‌ها به یک فیلم مستند تبدیل شود و آماده کردن این فیلم مستلزم زمان بود، چرا که بعد از این همه سال نمی‌دانستم این جانبازان کجا هستند و بعد سفرهای من  در داخل و خارج از کشور  آ غاز شد تا بتوانم جانبازانی که سال‌ها قبل با آنها دیدار داشته‌ام پیدا کنم.»

این کارگردان مستندساز ادامه داد: «در جریان همین سفرها متوجه شدم برخی از این دوستان شهید شدند و یا پزشکانی آنها از دنیا رفتند. این زمان بود که شروع به نگارش قصه کردم. حدود یکسال و نیم ساخت فیلم زمان برد، دلیل من برای ساخت این فیلم مشخص بود. سال‌ها در اروپا بر سر موضوع بمباران شیمیایی سرپوش گذاشته شد و من قصد داشتم تا این موضوع را روایت کنم.»

رزاق کریمی با اشاره به یک  نوع ادای دین به رزمندگان در این فیلم گفت: «مفهوم موضوعی که قصد داشتم به تصویر بکشم برایم جذاب بود. وقتی بعد از 32 سال توانستم برخی از انها را پیدا کنم این نکته توجهم را جلب کرد که آنان نه خواسته‌ای داشتند و نه ادعایی و این بیشتر من را برای ساخت این فیلم مصمم کرد. موضوع فیلم سیاسی بود، اما من قصد ساخت فیلم سیاسی نداشتم و بعد انسانی قصه برایم اهمیت داشت.»

او درباره حضور فیلمش در گروه سینمایی هنر و تجربه و استقبالی که تاکنون از اثرش صورت گرفته است، گفت: «قطعا تشکیل این گروه سینمایی برای نمایش فیلم‌های مستند و داستانی اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم که این طرح تداوم داشته باشد و از اینکه موقعیتی فراهم شده است تا فیلم‌های مستند نیز جایی برای نمایش داشته باشند بسیار خوشحالم.»

او افزود: «خبرهایی که درباره استقبال از فیلم در رسانه‌ها می‌خوانم و یا از اطرافیان می‌شنوم، خوشحالم می‌کند. از این مساله خوشحالم که مردم با فیلم ارتباط برقرار کرده‌اند. واقعیت این است که من این فیلم را برای قشر خاصی نساختم و این فیلم قطعا متعلق به عموم مردم است و امیدوارم فیلم‌های دیگرم را نیز بتوانم در این گروه سینمایی نمایش بدهم.»

رزاق‌کریمی با اشاره به نقش رسانه‌ها در آگاهی مخاطبان از اکران فیلمش گفت: «مطبوعات و رسانه‌ها محل خوبی برای تبلیغ فیلم است. خوشبختانه شبکه یک سیما فیلم‌های این گروه سینمایی را تبلیغ می‌کند که فیلم ما را نیز شامل می‌شود و این اتفاق خوبی است و طرفداران این فیلم هم در شبکه‌های مجازی محل خوبی برای تبلیغ بهتر فیلم فراهم کردند.»

او ادامه داد:«معتقدم که سینمای ما دوران حساسی را پشت سر می‌گذارد ما دوران نزولی را در سینما طی کردیم و سینمای ما نیاز به یک هوای تازه دارد و تشکیل این گروه سینمایی می‌تواند مشوق خوبی برای تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها برای ساخت فیلم‌های خوب باشد.»

در این فیلم مستند می‌توان دید که حضور رزمندگان شیمیایی در شهر وین، نگاه طیف وسیعی از مردم و روشنفکران کشور اتریش را به خود جلب کرد.

فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» به تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق‌کریمی ساخته شده است و به نویسندگی مصطفی رزاق‌کریمی و سام کلانتری و تصویربرداری مهران ملکوتی (ایران) و ویکتوریا شنایدر (اتریش) تهیه شده است.

این فیلم مستند این روزها در بخش مستند روز گروه سینمای هنر و تجربه در روزهای مختلف در سینماهای این گروه اکران می‌شود. از جمله سانس‌های این فیلم روز یازدهم آذر ساعت 16 سینما کوروش و ساعت 15 در سینما هویزه مشهد است. همچنین اکران این فیلم فعلا ادر  روزهای  12 و 13 و 15 و 17 آذر در خانه هنرمندان و روز 16 آذر در پردیس آزادی دامه دارد.

5858

کد N607402

وبگردی