آفتاب

خط‌ و نشان رییس‌ دادگستری ‌کرمانشاه برای زمین‌خواران ‌

خط‌ و نشان رییس‌ دادگستری ‌کرمانشاه برای زمین‌خواران ‌

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: در موضوع زمین‌خواری هیچ کس نباید در حاشیه امن قدرت، سیاست، نفوذ و ثروت قرار گیرد؛ چرا که اعمال قانون برای همه است و استثناء هم ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، محمدرضا عدالتخواه در جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی اظهار کرد: تاسیس شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی در سال 1383 به دستور ریاست قوه قضاییه وقت بود و هدف از تاسیس آن مبارزه با زمین‌خواری و جلوگیری از حیف و میل انفال و منابع طبیعی بود که در برخی استان‌ها موفقیت‌هایی داشته است که امیدواریم در استان ما نیز این جلسات از حالت فانتزی خارج شود و شکل عملیاتی به خود گیرد.

وی افزود: در طول 9 ماه گذشته این اولین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان است، در حالی که در آیین‌نامه تاسیس این شورا آمده حداقل باید ماهی یک جلسه برگزار شود.

عدالتخواه ادامه داد: باید جلسات شورا از این به بعد هر ماه یکبار و با حضور اعضاء اصلی برگزار شود و در صورت نیاز از دیگر اعضاء مرتبط نیز دعوت به عمل می‌آید.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این جلسه و جلسات آتی کوتاه کردن دست متنفذین و زمین‌خوارانی است که خون به دل مسئولان دلسوز نظام و مردم شهیدپرور استان کرده‌اند.

رییس شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در زمان حصر اقتصادی هستیم و می‌شود کمبودها را با بهره‌گیری از زمین جبران کرد، گفت: حضرت امیر(ع) می فرماید آن‌کس که آب و خاک دارد ولی تهیدست است از رحمت خدا نیز به دور است. این بیان شریف به خوبی نشان می‌دهد که چقدر می‌شود از این منابع طبیعی بهره برد که متأسفانه سال‌هاست کارهای غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرمجاز صورت می‌ گیرد و مسئولان چشمشان را بسته‌اند.

عدالتخواه بحث پیشگیری در این حوزه را مهم دانست و تصریح کرد: پیشگیری یعنی قبل از وقوع تخلف وارد میدان شویم. اگر تعرض و تخریبی نسبت به اراضی می‌شود نشان می‌دهد جایی غفلت صورت گرفته است، بنابراین قبل از وقوع حادثه باید وارد عمل شویم و اجازه سوء استفاده را به هیچ کس ندهیم. در این مسیر تنها برخورد قضایی کافی نیست و نیاز به حضور و همکاری همه نهادها و سازمان‌های ذیربط دارد.

وی نیاز به مبارزه در حوزه زمین‌خواری را بسیار جدی دانست و یادآور شد: اگر قرار است مبارزه ای صورت گیرد باید بدون اغماض باشد و هیچ استثنائی قائل نشویم. باید از دانه درشت‌ها و کسانی که دستشان به جایی می رسد شروع شود. با قاطعیت اعلام می کنم که مبارزه ما شروع شده است و اجازه نخواهیم داد برخی طماع و مفسد که مولع نسبت به اموال عمومی هستند در آسایش باشند و هیچ غفلتی از هیچ کس در این مسیر پذیرفته نیست.

عالی‌ترین مقام قضایی استان لزوم تشکیل کمیته ای در این زمینه را بسیار ضروری دانست و بیان کرد: در مطالعه‌ای که نسبت به مصوبات چند سال اخیر داشته ام تشکیل کمیته ای با عنوان " کمیته عملیاتی شناسایی و مبارزه با زمین خواران " که یک قاضی با صلابت را در راس داشته باشد و اعضا اصلی آن از اداره اطلاعات و نیروی انتظامی و سپاه و حسب نیاز از دیگر نهادهای مرتبط باشد، ضروری است. افرادی که در این کمیته عضو می‌شوند باید کوچکترین تردیدی در خصوص کارکردشان وجود نداشته باشد که البته کار این کمیته عطف بما سبق هم می‌شود و چنانچه در گذشته نیز خلافی صورت گرفته است مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: این کمیته ظرف هفته جاری تشکیل و شروع بکار خواهد کرد.

عدالتخواه در ادامه تاکید کرد: قانون برای همه یکسان است و هیچ کس نباید در حاشیه امن قدرت، سیاست، نفوذ و ثروت قرار گیرد و قانون استثنایی ندارد. اگر قرار است برخوردی با متخلفان صورت گیرد باید با همه حتی مسئولین متخلف رده بالا صورت گیرد.

وی مصوبه دیگر این شورا را شناسایی تغییر کاربری اراضی عنوان کرد و گفت: تمام تغییر کاربری‌های سطح استان باید شناسایی شود و اگر خلافی صورت گرفته بلدوزرها باید به حرکت درآیند و تمام ساخت و سازهای غیرقانونی را تخریب کنند.

رییس کل دادگستری استان تشکیل همین شورا را در تمامی شهرستان‌ها خواستار شد و تاکید کرد: در تمام شهرستان‌ها نیز مصوبات برای نظارت به مرکز استان اعلام شود تا عزمی جدی در تمام استان برای مقابله و مبارزه با پدیده شوم زمین‌خواری به‌وجود آید و این قبیل موضوعات در دادسرا و دادگاه‌ها باید به طور ویژه و خارج از نوبت رسیدگی شود.

انتهای پیام

کد N607247

وبگردی