آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

بخشی: تصمیم مصر برای حفر کانال در مرز رفح، برای رضایت رژیم صهیونیستی است

بخشی: تصمیم مصر برای حفر کانال در مرز رفح، برای رضایت رژیم صهیونیستی است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مصر کشوری است که هنوز در حال دگرگونی و تحول است و این تحولات بیشتر در نوسان بین مشروعیت و کارآمدی صورت می‌گیرد.

احمد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تحولات اخیر مصر، خاطرنشان کرد: از زمانی که مبارک سرنگون شد شاهد روندی در مصر هستیم که جریان‌های مصر با یکدیگر به رقابت پرداختند و به این واسطه مبارک برکنار شد و بعد از آن شورای نظامیان و در نهایت محمد مرسی روی کار آمد.

وی ادامه داد: پس از روی کار آمدن محمد مرسی هم اختلافات زیادی بین او و سیستم نظامی کشور به دلیل اختلافات سیاسی، ناتوانی دولت و نداشتن شناخت کافی محمد مرسی در اداره امور کشور پیش آمد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ماهیت تحولات مصر باعث شد تا این کشور در چند سال گذشته روی آرامش را به خود نبیند، گفت: این تحولات را نمی‌توان انقلاب دانست زیرا انقلاب سیستم‌های سیاسی یک کشور را تغییر می‌دهد ولی مصر شاهد تحولات بود نه یک انقلاب. در هر صورت اعتراضات و تنش‌های اخیری که در این کشور به وجود آمد به دنبال رای دادگاه مبارک صورت گرفت.

بخشی ادامه داد: اگر جریان تحولات مصر به سمت انقلاب پیش می‌رفت نه تحولاتی این‌چنینی، شاهد وضعیت دیگری در این کشور بودیم نه اینکه فقط راس نظام‌ها در جامعه این کشور تغییر کند و در حقیقت رائی که دادگاه مصر صادر کرد به واسطه همین تغییر و تحولات سطحی بود و دیدیم که کنار رفتن مبارک و مرسی از حکومت مصر تغییری را در این کشور ایجاد نکرده است.

وی با بیان اینکه بخشی از تحولات امروز مصر ناشی از وقایع به وجود آمده در منطقه است، تصریح کرد: تحولات فلسطین و اسرائیل همچنین عراق و سوریه همگی باعث ناامنی منطقه و نوار غزه شده‌اند. همچنین شاهد هستیم که این امر باعث تنش‌ و ناامنی در مرز فلسطین و مصر نیز شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اختلافات داخلی در مصر نیز گفت: نمی‌توان اختلافات داخلی سیاسی این کشور را نادیده گرفت زیرا در داخل مصر برخی معتقد هستند که وضعیت کشور از طریق کودتا دگرگون شده است و برخی دیگر هم السیسی را کارآمدترین فرد برای آرام کردن وضعیت فعلی مصر می‌دانند. در نتیجه فقط می‌توان گفت مصر کشوری است که هنوز در حال دگرگونی و تحول است و این تحولات بیشتر در نوسان بین مشروعیت و کارآمدی صورت می‌گیرد.

بخشی ادامه داد: حضور نظامیان در مصر باعث شده است تا حد زیادی ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌های سیاسی در این کشور تقلیل یابند و تحت کنترل قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به حفر کانالی توسط دولت مصر در مرز این کشور و رفح، افزود: همان‌طور که قبلا گفتم بخشی از تحولات مصر ناشی از درگیری‌های خاورمیانه به ویژه اختلافات بین فلسطین و رژیم صهیونیستی است. در زمان جنگ غزه و پس از آن دیدیم که کانال‌هایی بین فلسطین و مصر حفر شده بود ولی امروز به دلیل برخی مسائل به وجود آمده قرار است تبادل کالاها و رفت و آمدها از طریق این کانال‌ها تحت کنترل در آیند زیرا اسرائیل و سازمان‌های بین‌المللی دولت مصر را محکوم می‌کنند که از طریق این کانال‌ها به انتقال کالا و تجهیزات به گروه‌های تروریستی کمک می‌کنند و به همین بهانه مصر نیز بدون توجه به وضعیت انسانی مردم فلسطین برای رضایت رژیم صهیونیستی به چنین اقدامی دست می‌زند.

انتهای پیام

کد N607098

وبگردی