آفتاب
فرمانده فنی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش:

تسلیح 10 فروند شناور سطحی و پروازی به سامانه‌های موشکی نور، قادر و نصر

تسلیح 10 فروند شناور سطحی و پروازی به سامانه‌های موشکی نور، قادر و نصر

فرمانده فنی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: ناو موشک انداز سیریک، کلاف و گناوه به سامانه موشکی نور و قادر تجهیز شدند. همچنین ناو موشک انداز فجر، فتح، نور، شمس و نجم به سامانه موشکی نصر تجهیز شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج فارس، امیر دریادار دوم زمینی یه فروند ناوهای لجستیک کلاس سیریک به، 3 فروند ناوهای کلاس فتح و 2 فروند ناوهای کلاس شمس و یک فروند هواناو BH7 با طی 6 ماه زمان و صرف 13 هزار ساعت کار تسلیح شدند.

وی افزود: تعمیرات اساسی و دو فروند اسکادران بالگردهای ضد سطحی و ضد زیر سطحی SHو AB و هواناو امروز به پایان رسید و به ناوگان ارتش نیروی دریایی اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مأموریت اصلی بالگردهای SH-3B ملقب به سلطان دریا جهت انجام عملیات‌های ضد زیردریایی بوده و از قابلیت‌های حمل موشک و اژدر برخوردار است. این بالگردها در سال‌های 1350 و 54 به ناوگان دریایی نیروی بالگردی الحاق و پس از چهار مرحله تعمیرات اساسی در سال 74 زمین‌گیر شدند که در سال 90 تحت تعمیرات اساسی پنها در شرکت پنها قرار گرفت و پس از 38 ماه دوره تعمیرات و 7 ماه تست‌های زمینی و پروازی امروز با قدمتی حدود 43 سال امروز شاهد بهره‌برداری و الحاق مجدد آن به اسکادران یازدهم پایگاه یکم هوایی دریایی نداجا هستیم.

وی همچنین با اشاره به تعمیرات اساسی و الحاق یک فروند اسکادران بالگرد ضدسطحی AB-212 بیان کرد: مأموریت اصلی این بالگردها انجام عملیات‌های ضدشناورها و تأسیسات سطحی است. از این بالگردها علاوه بر مأموریت اصلی می‌توان به عنوان آمبولانس هوایی و حمل بار در محدوده مجاز استفاده کرد.

زمینی خاطرنشان کرد: هواناوها یا هاورکرافت یکی از انواع تجهیزات و سامانه‌های پروازی است که با دارا بودن مشخصات و قابلیت‌های ویژه قادر است به راحتی در دو محیط خشکی و دریا و حدفاصل این دو حرکت نیازمند تأسیسات بندری و لنگرگاه نیست. هواناو مدل SR.N6 در سال 48 وارد ایران شد. در تمام دوران جنگ تحمیلی حضور فعال داشت و پس از دو مرحله تعمیرات اساسی در سال 90 زمین‌گیر شد.

سال 91 در شرکت حسا و با همکاری متخصصین نداجا تحت تغییرات اساسی قرار گرفت و پس از دو سال دوره تعمیرات و یک ماه تست‌های زمینی و پروازی امروز با قدمت حدود 48 سال شاهد بهره‌برداری و الحاق مجدد آن به اسکادران دوازدهم پایگاه یکم هوا دریایی نداجا هستیم.

وی در پایان اضافه کرد: در روند این تعمیرات 2 هزار 889 لاین آیتم بالغ بر 146 هزار و 911 قطعه مورد بازبینی و تعمیر قرار گرفت که می‌توان به فرآیند مهندسی معکوس و مستندسازی تعمیرات، بهینه‌سازی سیستم‌های بالاست، هیدرومکانیکی، وایرینگ سیستم‌های الکترواویونیکی، بهینه‌سازی سیستم های رادیویی و تسلیحاتی و بهینه‌سازی اکثر قطعات آن اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N607026

وبگردی