آفتاب
با موافقت نمایندگان؛

25 درصد از سهمیه فرصت‌های علمی به خانواده‌های ایثارگران اختصاص یافت

25 درصد از سهمیه فرصت‌های علمی به خانواده‌های ایثارگران اختصاص یافت

در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت٬ سهمیه خانواده های شهدا و ایثارگران در فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی به 25 درصد افزایش یافت.

با موافقت نمایندگان سهمیه خانواده‌های شهدا و ایثارگران در فرصتهای مطالعاتی و دورههای دکترای تخصصی به 25 درصد افزایش یافت.

به گزارش ایلنا، در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه 10 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با 120 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر سهمیه خانواده های شهدا و ایثارگران در فرصتهای مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی به 25 درصد افزایش یافت.

براساس ماده الحاقی 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ماده(70) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تبصره آن به‌شرح زیر اصلاح می‌گردد:

بیست درصد (20%) سهمیه ورود به بیست و پنج درصد (25%) افزایش یافت. حد نصاب آخرین فرد پذیرفته‌شده برای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری، هفتاد درصد (70%) تعیین می‌شود.

در جریان بررسی این ماده پیشنهاد حذف مطرح شد که با مخالفت نمایندگان روبرو شد.

احمد توکلی نماینده مردم تهران، ری،شمیرانات و اسلامشهر در مجلس در اخطار قانون اساسی در مخالفت با پیشنهاد حذف این ماده الحاقی گفت: این ماده ارتباطی با موضوع عنوان طرح نداشته و برای دولت بار مالی دارد.

مصباحی مقدم نماینده مردم تهران، ری،شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نیز در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 75 قانون اساسی با بیان اینکه در صورت تصویب این ماده الحاقی باید ظرفیت پذیرش دانشگاه ها نیز افزایش یابد گفت: این امر در حالی است که هزینه دانشگاه علوم پزشکی بالا است و با این کار هزینه جدیدی برای دولت ایجاد می کند.

وی افزود:‌در حال حاضر رزمندگان ما به سن کهولت رسیده و نیازی به ورود به دانشگاه ندارند.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و نیز با استناد به بند 9 اصل سوم قانون اساسی با بیان اینکه در حال حاضر هفته ای چند شهید تشییع می کنیم گفت: خانواده های شهدای جدید با خانواده های شهدای قدیم چه فرقی دارند هم اکنون نیز جوانان ما برای حفظ مملکت و حفظ مرزها جان خود را از دست می دهند.

بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس نیز با استناد به اصل 3 قانون اساسی با بیان اینکه جانبازان ما به عنوان بنیه های این نظام محسوب می شوند گفت: با افزایش درصد چه اتفاقی رخ می دهد جوانان ما هم اکنون در جای جای کشور جان خود را برای حفظ مرزها به خطر می اندازند.

دکتر لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: شما نباید در اخطار جواب دیگران را بدهید بلکه باید عنوان کنید که رئیس مجلس چه عملی خلاف قانون اساسی انجام داده است جواب دیگران را من می دهم.

بنابراین گزارش ماده 70 قانون جامع خدمات ایثارگران به شرح زیر است:

وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاههای اجرائی مشمول ماده(2) این قانون موظفند در اعطای سهمیه های ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بورسهای تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و دورههای دکترای تخصصی بیست درصد(20%) از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد(25%) اختصاص دهند.

تبصره –کسب حداقل هفتاد درصد(70%)حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان برای رشته ها و مقاطع تحصیلی الزامی میباشد. این میزان درخصوص رشته های پزشکی هشتاد درصد(80%) حد نصاب شرایط علمی می باشد.

کد N606819

وبگردی