آفتاب
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم:

در دهه چهارم انقلاب رویکرد جدیدی نسبت به تعلیم قرآن پیش بگیریم

در دهه چهارم انقلاب رویکرد جدیدی نسبت به تعلیم قرآن پیش بگیریم

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اگر بخواهیم قرآن را به جهان اسلام آموزش دهیم باید اول خیمه‌های تعلیم قرآن را در خانه‌ها و شهرهای خودمان برپا کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اگر بخواهیم قرآن را به جهان اسلام آموزش دهیم باید اول خیمه‌های تعلیم قرآن را در خانه‌ها و شهرهای خودمان برپا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، مهدی قره‌شیخ‌لو در گردهمایی فعالان قرآنی خراسان جنوبی، با اشاره به این‌که «۹۰ درصد از دوهزار مؤسسه قرآنی کشور با مشکل مکان مواجه هستند» گفت: 100هزار مدرسه در کشور وجود دارد که بسیاری از این مدارس یک شیفته هستند و می‌توان از ظرفیت این مدارس برای رفع مشکل مکان مؤسسات قرآنی بهره گرفت به شرط آنکه توانمندی‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف در حوزه نشر معارف قرآن در کنار هم قرار گیرد.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به نیازهای متعدد کشور در حوزه‌های مختلف ادامه داد: با توجه به این نیازها اگر تنها به اعتبارات و کمک‌های دولتی تکیه کنیم به شرایطی دست نخواهیم یافت که فعالیت‌های قرآنی کشور با بودجه و امکانات بسیار مطلوب پیگیری شود.

قره‌شیخ‌لو تصریح کرد: تنها راه‌حل پررنگ کردن، نقش مردم در فعالیت‌های قرآنی است و وقتی که مردم در ماه محرم برای برپایی عزاداری امام حسین(ع) میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند در صورت فرهنگ‌سازی می‌توان نقطه‌ای را تصور کرد که مردم برای قرآن هم همین مقدار هزینه کنند، چراکه قرآن و اهل بیت(ع) از یکدیگر ناگسستنی هستند.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور با بیان این‌که «1000 جلسه قرآنی در خراسان جنوبی شناسایی شده است» اظهار کرد: با توجه این میزان علاقه مردم به قرآن و تعاملی که در میان دستگاه‌های مختلف در این منطقه وجود دارد می‌توان به نقطه‌ای رسید که خراسان جنوبی تبدیل به یک قطب قرآنی شود.

قره‌شیخ‌لو خاطرنشان کرد: در دهه چهارم انقلاب باید رویکرد جدیدی نسبت به تعلیم قرآن پیش بگیریم به‌گونه‌ای که اگر کسی مدتی در نزد یک استاد قرآن به فراگیری کلام وحی اشتغال داشت بعد از مدتی در رفتار و منش او تغییر مثبت احساس شود و در حقیقت مردم شیرینی قرآن را حس کنند.

وی با اشاره به این‌که «در آموزش قرآن نباید مردم را در مقدمات آموزش معطل و تعلیم قرآن را سخت جلوه داد» افزود: وقتی می‌گوییم آموزش قرآن معنای حقیقی آن آموزش اخلاق، احکام و در یک کلام تعلیم دین است.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور یادآور شد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 200 میلیارد تومان به حوزه فعالیت‌های قرآن اختصاص داده شده که امیدواریم با آن میزان که به دارالقرآن تخصیص خواهد یافت بخشی از مشکلات جامعه قرآنی را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در این گردهمایی گفت: تاکنون هفت هزار گواهینامه قرآنی صادر کرده‌ایم که دو سوم این گواهینامه‌ها توسط بانوان دانش‌پژوه قرآنی دریافت شده و 121 نفر نیز در دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم شرکت کرده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هشت داور مطرح قرآنی در استان وجود دارد، اظهار کرد: 800 نفر در مرکز حفظ تخصص قرآن برای دریافت گواهینامه شرکت کرده‌اند که از این تعداد 57 نفر موفق به دریافت گواهینامه تخصصی حفظ شدند.

یعقوب‌پور، نماینده تشکل‌های قرآنی خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: خانه‌ها و مؤسسات قرآنی خراسان جنوبی تمام تلاش خود را در جهت ترویج فرهنگ قرآنی به کار برده‌اند و آن را از جمله وظایف خود می‌دانند.

وی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های تربیت معلم، دوره‌های آموزش قرآن کریم، اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، دوره‌های آموزشی قرآن کریم و.. از فعالیت‌های مؤسسات قرآنی خراسان جنوبی بوده است.

نماینده تشکل‌های قرآنی خراسان جنوبی گفت: اخذ مالیات علیرغم غیر انتفاعی بودن مؤسسات قرآنی، نبود تجهیزات و امکانات برای فراهم کردن فضای قرآنی مناسب، آشنا نبودن ادارات با فعالیت‌های مؤسسات قرآنی و عدم اطمینان به طرح‌های واگذار شده به مؤسسات قرآنی و ... از جمله مشکلات مؤسسات قرآنی در خراسان جنوبی است.

یعقوب‌پور یادآور شد: امیدواریم دولت اسلامی با اختصاص اعتبار لازم مؤسسات قرآنی را در جهت کیفیت بخشیدن به برنامه‌های خود یاری برساند.

انتهای پیام

کد N605785

وبگردی