آفتاب
ابومازن:

فلسطین هیچگاه کشور یهود را به رسمیت نمی شناسد

فلسطین هیچگاه کشور یهود را به رسمیت نمی شناسد

رئیس تشکیلات خودگردان امرز در اظهاراتی اعلام کرد که فلسطینیان هیچگاه کشور یهودی را به رسمیت نمی شناسند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ابومازن با بیان این مطلب در ادامه گفت: ما هرگز یهودیت اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت. 

این وضعیت در حالی است که نتشکیلات خودگردان اعلام کرده اگر روند به رسمیت شناخته شدن فلسطین در سازمان ملل شکست بخورد، به دنبال عضویت در دیوان کیفری بین المللی (ICC) می رود تا بدین طریق رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد. 

اقدام کابینه رژیم صهیونیستی در تصویب لایحه کشور یهود با واکنش های منفی زیادی مواجه شده بطوری که که حتی مقامات بلند پایه این رژیم نیز نسبت به آن اعتراض دارند برای مثال "روون ریولین" رئیس اسرائیل نیز به صف مخالفان آن پیوسته و گفته در این لایحه مورد نظر نگاه یکسانی به کشاورزان عرب و غیر عرب نشده است. 

علاوه بر ریولین "یهودا ویناشتاین" دادستان کل اسرائیل و جمعی دیگر از مقامات قضایی آن از جمله "شای نیتزان" نیز با این طرح که با فشار "بنیامین نتانیاهو" در کابینه تصویب شده مخالفت کرده اند. 

حزب لاپید از جمله احرابی که نتانیاهو با ائتلاف با آن موفق به تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی شده نیز تهدید کرده که اگر کلمه "برابری" وارد این لایحه نشود با آن مخالفت خواهد کرد. 

"زیپی لیونی" وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی، با این لایحه مخالفت کرده بود. 

کابینه اسرائیل روز دوشنبه هفته گذشته (سوم آذر) به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم لایحه "دولت ملی مردم یهود" را تصویب کرد. گفته می‌شود که بحث‌های شدیدی در کابینه اسرائیل بر سر این لایحه صورت گرفته است. برخی از سیاستمداران اسرائیلی این لایحه را مغایر با مفاد قانون اساسی این کشور می‌دانند.

بر اساس این لایحه خصلت کشور اسرائیل بر "یهودی بودن" آن استوار است. خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل حکومتی اسرائیل گزارش داد که از ۱۴ وزیر شرکت‌کننده در نشست دولت، شش تن آنان علیه این لایحه رای داده‌اند.

زیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی پیشتر روند ارائه این لایحه به کابینه دولت را متوقف کرده بود. پنج وزیر دیگر از احزاب میانه‌رو اسرائیل نیز به همراه لیونی مخالف چنین نام‌گذاری و تلقی از خصلت دولت اسرائیل هستند.

در صورت تصویب این لایحه در پارلمان رژیم صهیونیستی نه تنها ویژگی "یهودیت" در نظام حکومتی آن مستحکم خواهد شد، بلکه "حقوق و قوانین یهودی" از جایگاه محکم‌تر و بالاتری نسبت به قانون‌گذاری عرفی در آن برخوردار می‌شود. بنا به این لایحه قرار است که زبان عربی به عنوان یکی از زبان‌های‌رسمی نقشی در جامعه اسرائیل نداشته باشد.

کد N605639

وبگردی