آفتاب

همبستگی با ارتدوکس‌ها در پایان سفر پاپ به ترکیه

همبستگی با ارتدوکس‌ها در پایان سفر پاپ به ترکیه

رهبر کاتولیک‌های جهان امروز (یکشنبه) پس از دیدار با رهبر معنوی ارتدوکس‌ها و آوارگان سوری و عراقی به سفر سه‌ روزه خود به ترکیه پایان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان سفرش، امروز با آوارگان بحران سوریه، عراق و مناطق جنگ‌زده دیدار می‌کند. وی پیش از آن در کنار رهبر معنوی مسیحیان ارتدوکس جهان به نیایش پرداخت و قرار است بیانیه مشترکی صادر شود.

پاپ امروز در استانبول با اسقف بارتولمو اول، اسقف اعظم قسطنطنیه و رهبر معنوی ۲۵۰ میلیون مسیحی ارتدوکس دیدار کرد. گفت‌وگوهای این دو در خصوص بر طرف کردن اختلافات درونی کلیساهای کاتولیک و ارتدوکس بود که در سال ۱۰۵۴ میلادی سبب جدایی کلیسای روم از کلیسای قسطنطنیه (روم شرقی) شد.

شهر استانبول تا زمان سقوط آن به دست عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳ میلادی، پایتخت بیزانس (امپراتوری روم شرقی) بود و قسطنطنیه خطاب می‌شد.

پاپ فرانسیس روز جمعه در اولین روز سفر خود به ترکیه در آنکارا خواستار گفت‌وگوی ادیان برای مقابله با افراط‌گری و بنیادگرایی دینی شد. وی روز شنبه در استانبول با رهبران دینی مسلمانان ترکیه دیدار کرد و در یک مسجد رو به قبله مسلمانان ایستاد و به مدت دو دقیقه همراه با مفتی اعظم استانبول دعا کرد.

پاپ اواخر امروز با گروهی از آوارگان جنگ‌زده دیدار می‌کند اما کلیسای کاتولیک این مساله را بسیار کم‌اهمیت خواند و گفته است که وی برای این جوانان سخنرانی می‌کند.

انتهای پیام

کد N605434

وبگردی