آفتاب
خاویر سولانا:

مذاکره با ایران، فرصتی بی نظیر برای غرب است

مذاکره با ایران، فرصتی بی نظیر برای غرب است

کنون پنجره‌ای از فرصت‌های بی‌سابقه به روی غرب گشوده شده است. تنها راه حل مسایل هسته‌ای ایران در درازمدت و عادی‌سازی نقش حیاتی ایران در برقراری امنیت منطقه، گفت‌وگو و دیپلماسی است.

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فضای گفت‌وگوهای اخیر در وین را مثبت ارزیابی و تاکید کرد که مذاکره با ایران، فرصتی بی نظیر برای غرب است.

به گزارش ایلنا، خاویر سولانا در مقاله‌ای در تارنمای تحلیلی «پراجکت سیندیکیت»، نوشت: گفت‌وگوهای اخیر در وین نتوانست به تفاهم جامع منجر شود؛ تفاهمی که برای ثبات منطقه‌ای و جهانی ضروری است. با این حال، فضای گفت‌وگوها مثبت بود. ایران به تعهدهای خود در چارچوب توافق موقت پارسال پایبند بوده است و گروه E3 + 3 هم نشان داد که علاقمند است تحریم‌ها برداشته شود. به هر روی، مهلت دستیابی به توافق جامع تا ژوئن 2015 تمدید شده است.

سولانا تاکید کرد: اکنون پنجره‌ای از فرصت‌های بی‌سابقه به روی غرب گشوده شده است. تنها راه حل مسایل هسته‌ای ایران در درازمدت و عادی‌سازی نقش حیاتی ایران در برقراری امنیت منطقه، گفت‌وگو و دیپلماسی است.

با این همه، سولانا به این نکته نیز اشاره کرد که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا که در انتخابات میان دوره‌ای این کشور شکست خورده است، اکنون باید با کنگره‌ای معامله کند که به طور کامل در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد.

کد N605005

وبگردی