آفتاب

تلاش نخست وزیر یونان برای جلوگیری از انتخابات زودهنگام

تلاش نخست وزیر یونان برای جلوگیری از انتخابات زودهنگام

نخست وزیر یونان از حزب اصلی اپوزیسیون "سیریزا" درخواست کرد برای انتخاب رئیس جمهور جدید همکاری کنند تا کار به انتخابات زودهنگام و بی‌ثباتی سیاسی نکشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونیس ساماراس، نخست وزیر یونان هشدار داد که ناکامی در تعیین رئیس جمهور تا اوایل سال آتی به "کشوری بدون دولت" ختم می‌شود.

ساماراس برای موفقیت در این رای گیری به کمک اپوزیسیون نیاز دارد. وی در مقاله‌ای برای روزنامه "اتنوس" یونان نوشت: حزب سیریزا نباید به خاطر رای گیری ریاست جمهوری، کشور را به سمت انتخابات زودهنگام بکشاند چرا که این امر منجر به بی‌ثباتی می‌شود؛ خصوصا در چنین شرایطی که ما به خروج از بحران نزدیک شده‌ایم.

وی افزود: اگر آن‌ها می‌خواهند همکاری کنند و ببینند که ما چطور رئیس را با کمک هم انتخاب می‌کنیم، سپس می‌توان گفت همکاری ممکن است. درخواست ساماراس در شرایطی مطرح می‌شود که دولت با بحران سیاسی رو به روست. در شرایطی که یونان در نظر دارد تا از وام اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول تا اواخر امسال خارج شود، بی‌ثباتی سیاسی به این تلاش‌ها آسیب می‌زند.

نخست وزیر یونان در ادامه سخنانش گفت: توافق سیاسی برای "دوران پس از وام" باید نهایتا تا دسامبر اتخاذ شود. ما با جدیت بر روی آن کار می‌کنیم. مذاکره با وام دهندگان بسیار دشوار است و یونان باید همچنان در مسیر اصلاحات باقی بماند.

پارلمان یونان وظیفه انتخاب رئیس جمهور را که سمتی کاملا تشریفاتی دارد، برعهده دارد و آنتونیس ساماراس در نظر دارد تا با جلب رضایت احزاب مخالف از انتخابات زودهنگام اجتناب کند. نامزد ائتلاف حاکم باید 180 رای موافق قانونگذاران را کسب کند. اما این در حالی است که دولت تنها 155 قانونگذار در پارلمان 300 عضوی دارد. حزب سیریزا که در جریان انتخابات پارلمانی پیشتاز بود، وعده داده است که با گزینه پیشنهادی دولت برای ریاست جمهوری مخالفت می‌کند و بر این باور است که انتخابات زودهنگام تنها راه ممکن برای نجات مردم یونان است که از ریاضت اقتصادی آسیب دیده‌اند.

انتهای پیام

کد N604721

وبگردی