آفتاب

تاکید رئیس‌جمهور چین بر دفاع از تمامیت ارضی این کشور

تاکید رئیس‌جمهور چین بر دفاع از تمامیت ارضی این کشور

در بحبوحه اختلاف ارضی پکن با همسایگانش، رئیس جمهوری چین اعلام کرد که کشورش با قدرت از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در نشست حزب حاکم کمونیست در خصوص سیاست خارجی این کشور گفت: ما قطعا تمامیت ارضی، حقوق دریایی و منافع و وحدت ملی را تایید کرده و آن‌ها را تقویت می‌کنیم.

روابط میان چین و ژاپن طی دو سال گذشته و در پی طی شدن جزایر سنکاکو از سوی توکیو در دریای چین شرقی تیره شد. پکن نیز بر سر این جزایر ادعا دارد و آنرا جزایر دیائویو می‌نامند. چین وکشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ویتنام، مالزی، فیلیپین و برونئی نیز مدعی جزایر اسپراتلی در دریای چین جنوبی هستند. تایوان نیز که از نظر چین بخشی از خاک خودش است، به بخشی از جزایر اسپراتلی ادعا دارد.

شی جینپینگ به عنوان رئیس جمهور چین و دبیر حزب کمونیست تاکید کرد که کشورش در خصوص جزایر مورد مناقشه و تمامیت ارضی به درستی عمل کرده است. با این حال وی نامی از جزایر مورد اشاره نبرد.

روابط میان چین و ژاپن پس از دیدار رهبران دو کشور در دهم نوامبر بهبود یافت اما کشتی‌های گشت‌زنی چین به اقدامات خود در آبهای اطراف جزایر مورد مناقشه ادامه دادند.

رهبر چین در جریان سخنرانی خود با لحنی ملایم گفت چین به دنبال توسعه صلح آمیز و باهرگونه استفاده از زور و تهدید مخالفت می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که چین به دنبال "بهبود روابط" با سایر قدرت‌های مهم است.

شی جینپینگ به نام هیچ کشوری اشاره نکرد و گفت: ما باید شرایط تردیدی که در جو کشورهای همسایه چین به وجود آمده، درک کنیم اما باید این مساله را بدانیم که رویکرد کلی به سمت رفاه و ثبات در منطقه آسیا اقیانوسیه تغییر نخواهد کرد.

انتهای پیام

کد N604546

وبگردی