آفتاب
مشاور اتحادیه اروپا در گفتگو با مهر:

مردم آمریکا خواهان تکرار تجربیات عراق بعد از 2003 نیستند

مردم آمریکا خواهان تکرار تجربیات عراق بعد از 2003 نیستند

پروفسور" فولکر پرتز" رئیس موسسه امور امنیت و بین الملل برلین کنترل جمهوریخواهان بر سنای آمریکا را در سیاست های اوباما در قبال سوریه و عراق بی تاثیر دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، ائتلاف ضد گروه تروریستی داعش به رهبری آمریکا نمایشی دیگر از سوی  آمریکا و متحدان غربی این کشور برای تحقق اهداف سلطه‌جویانه خود در منطقه است. بر اساس سناریوی جدی غرب و متحدان منطقه‌ای‌ آنها بار دیگر قرار است سناریوی ایجاد و نابودی یک گروه تروریستی بنام داعش که ساخته و پرداخته خود آنان بوده است، موقعیتی را فراهم کند تا تحت پوشش آن به دنبال اهداف دراز مدت خود در منطقه باشند.

در پی پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای سنای آمریکا که منجر به کنترل کامل بر سنا و کنگره توسط آنها در ماه های آینده خواهد شد، برخی کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که این امر موجب تهاجمی تر شدن سیاست های دولت آمریکا در قبال داعش در منطقه خواهد شد. امری که می تواند زمینه را برای حضور نظامی مجدد آمریکا در منطقه و مداخله نظامی غرب در سوریه را فراهم کند.

مداخله نظامی احتمالی غرب و متحدانش در سوریه می تواند پوششی برای هدف قرار دادن دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه باشد تا از این طریق با تضعیف وی موجبات ساقط کردن وی را فراهم کنند.

در حاشیه نشست "تحولات منطقه در پرتو مبارزه با داعش(نگاه اروپایی-ایرانی)" در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه ، پروفسور "ولکر پرتز" مشاور اتحادیه اروپا و رئیس موسسه امور امنیتی وبین الملل برلین در خصوص تاثیر سیطره جمهوری خواهان بر سنا و کنگره آمریکا را در سیاست های دولت آمریکا در قبال داعش سوریه به خبرنگار مهر گفت: البته من خبری از آینده ندارم اما فکر نمی کنم که حضور اکثریت جمهوریخواهان در سنای آمریکا را بتوان به عنوان تغییر سیاست های باراک اوباما در سوریه و عراق ترجمه کرد.

 برخی رسانه ها و تحلیلگران استعفای اخیر وزیر دفاع آمریکا را نشانه وجود اختلاف بین پنتاگون و کاخ سفیدبر سر نحوه برخورد با گروه تروریستی داعش دانسته و بر این باورند که تغییر وی می تواند نشانه ای از تغییر سیاست آمریکا در قبال داعش و تهاجمی تر شدن سیاست آمریکا در قبال این گروه شود.

ولکر پرتز همچنین در خصوص احتمال تهاجمی تر شدن سیاست آمریکا در قبال داعش بعد از کنترل سنا و کنگره توسط جمهوریخواهان و احتمال عملیات زمینی علیه داعش توسط آمریکا گفت: حتی رای دهندگان آمریکایی که به جمهوریخواهان رای داده اند نیز نمی خواهند بار دیگر نیروهای آمریکایی به خاورمیانه اعزام شوند و شاهد حوادث عراق بعد از سال 2003 باشند.

پرتز در ادامه با اشاره به عدم تمایل اکثریت مردم آمریکا به ورود به جنگی دیگر در منطقه افزود: فکر می کنم اکثریت مردم آمریکا خواهان تکرار نشدن عراق بعداز سال 2003 هستند. به همین دلایل حدس می زنم که جمهوریخواهان هم از سیاست های باراک اوباما در قبال عراق و سوریه و اعزام نکردن نیروی زمینی به خاورمیانه حمایت کنند. اما این موضوع درباره افغانستان متفاوت است زیرا آنها نمی خواهند حمایت های خود از دولت جدید افغانستان را قطع کنند.

---------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N604391

وبگردی