آفتاب

محکومیت حوادث تروریستی در نیجریه از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران

محکومیت حوادث تروریستی در نیجریه از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف و تاثر نسبت به حملات تروریستی اخیر در نیجریه از جمله اقدام تروریستی در نماز جمعه مسجد مرکزی شهر کانو که منجر به کشته شدن بیش از 120 نفر و مجروح شدن 270 از نمازگزاران این مسجد شد، این حملات را به شدت محکوم کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرضیه افخم هم‌چنین با اشاره به بحران تروریسم و افراطی‌گری و برهه حساس و سرنوشت‌ساز از تاریخ ملت بزرگ نیجریه، مبارزه و نابودی پدیده شوم تروریسم و افراطی‌گری را مورد تاکید قرار داد و اتحاد ملت نیجریه و هوشیاری نسبت به ممانعت از هرگونه اقدامات تفرقه برانگیز مذهبی و قومی را بسیار مهم توصیف کرد.

مقام‌های نیجریه اعلام کردند در جریان انفجار انتحاری و تیراندازی به سوی نمازگزاران در مسجد اصلی شهر کانو دست کم 120 تن کشته و 270 تن دیگر زخمی شدند؛ حملاتی که احتمالا شبه نظامیان بوکوحرام عامل آن هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از خبرنگاران محلی نیجریه گزارش داد: انفجارها همزمان با تیراندازی افراد مسلح به سوی نمازگزاران به وقوع پیوست و من شاهد تمامی این ماجرا بودم.

مسجد جامع شهر کانو واقع در شمال نیجریه در حال برگزاری نماز جمعه بود که این حملات در آن به وقوع پیوست و عاملان انتحاری با انفجار و تیراندازی به سوی نمازگزاران این جنایت را رقم زدند.

هنوز معلوم نیست که عاملان انتحاری زن بودند یا مرد اما در ماه‌های اخیر در نیجریه چندین انفجار انتحاری با عاملان زن به وقوع پیوسته است.

مسجد جامع کانو در کنار کاخ امیر کانو، "محمد سانوسی" واقع شده که دومین روحانی مسلمان نیجریه پس از سلطان سوکوتو محسوب می‌شود. وی خواستار مبارزه مسلحانه با بوکوحرام شده بود. در جریان این حملات امیر کانو که پیشتر رئیس بانک مرکزی این منطقه بود در صحنه حضور نداشت.

"امیر" در نیجریه شخصیتی پرنفوذ در کشوری محسوب می‌شود که 80 میلیون مسلمان دارد.

در همین حال گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری نیجریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تا زمانی که تمامی عوامل این اقدام تروریستی علیه نمازگزاران شناسایی و دستگیر نشوند، دست از تلاش خود بر نخواهیم داشت.

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای مراتب تسلیت و محکومیت خود را بابت این سه انفجار و تیراندازی مرگبار به سوی نمازگزاران در مسجد کانو نیجریه ابراز داشت و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شد.

وی همچنین حمایت کامل خود را از نیجریه برای مقابله با تروریسم و ایجاد امنیت دائم و با ثبات در منطقه براساس پایبندی به تمامی قوانین و مقررات حقوق بشری و بین‌المللی ابراز داشت.

انتهای پیام

کد N604170

وبگردی