آفتاب

المانیتور: غرب و خاورمیانه نیازمند حصول یک توافق با ایران هستند

المانیتور: غرب و خاورمیانه نیازمند حصول یک توافق با ایران هستند

پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور گزارش داد: تغییرات به وجود آمده در شرایط ژئوپولیتکی منطقه خاورمیانه نشان‌دهنده لزوم بهبود روابط میان ایران و غرب و افزایش همکاری‌ها برای برقراری ثبات در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری المانیتور در این‌باره نوشت:‌ اگرچه ایران و گروه 1+5 در وین به پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات هسته‌ای شان دست نیافتند ضرب‌الاجلی جدید برای خود تعیین کرده‌اند که براساس این چارچوب زمانی قرار است تا آخر ژوئیه سال 2015 به یک راه حل جامع دست پیدا کنند. دو طرف بر سر بسیاری از مسائل اصلی به سازش نزدیک هستند. اما هنوز اختلافاتی درخصوص ظرفیت غنی‌سازی ایران و چگونگی لغو تحریم‌ها دارند.

این گزارش می‌افزاید: اما به دلیل ایجاد تغییراتی در منطقه خاورمیانه طی سال‌های اخیر شرایط ژئوپولتیکی آن نیز به میزان چشمگیری تغییر کرده است. پس از 35 سال فشار و تحریم علیه ایران و فراز و فرودها در خاورمیانه نتیجه این شده است که اکنون ایران باثبات‌ترین کشور در منطقه و به عنوان یک قدرت به شمار‌ می‌آید و کشورهای عربی با ناآرامی، اغتشاش، بی‌ثباتی و افزایش خشونت گروه‌های افراط‌گر مواجه هستند. این تغییرات دلیلی است برای بهبود روابط ایران و غرب.

در ادامه این گزارش آمده است: شورای همکاری خلیج (فارس) که از بحرین،‌ کویت،‌ عمان، قطر،‌ عربستان و امارات متحده عربی تشکیل شده نیز به دلیل قدرت ذاتی و نفوذ ایران در منطقه نمی‌تواند با آن برابری کند. آن‌ها همچنین به دلیل ناآرامی‌های ناشی از بهار عربی و رشد گروه‌های افراط گرا همچون داعش بیش از گذشته آسیب‌پذیر شده‌اند. از طرفی دیگر ایران و عراق پس از سرنگونی صدام حسین، دیکتاتور سابق این کشور نزدیک است که به دو هم‌پیمان تبدیل شوند. همچنین مصر به عنوان یک کشور قدرتمند عربی و رقیب ایران در منطقه در بحران‌های داخلی و شرایط بد اقتصادی گیر افتاده و قادر به رقابت با ایران نیست.

به نوشته المانیتور، کشورهای عربی اکنون با دولت‌های سرنگون شده و افزایش رشد گروه‌های افراط‌گرای سنی مواجهند که می‌توان گفت درگیری‌های منطقه به نزاع میان سنی‌ها بدل شده است. از طرفی دیگر استراتژی واشنگتن برای تمایل به سمت شرق آسیا به طور طبیعی موجب تضعیف نقش آمریکا در خاورمیانه می‌شود. عدم تمایل آمریکا برای حضور نیروهای زمینی‌اش در جنگ‌های خاورمیانه به دلیل نتایج وحشتناک پیشین در عراق و افغانستان موجب شده تا قابلیت‌های این کشور برای مدیریت بحران‌های منطقه‌ای به شدت کاهش یابد.

این گزارش می‌افزاید: علاوه بر این، اروپایی‌ها بیش از هر زمان دیگری خواهان توافق با ایران و لغو تحریم‌ها علیه این کشور هستند. اتحادیه اروپا نیازمند منابع گازی غیر از روسیه است که ایران می‌تواند یک گزینه جایگزین برای آن باشد. بسته شدن قراردادها میان تهران- مسکو نیز نشان‌دهنده تضعیف رژیم تحریم‌ها علیه ایران است.

المانیتور در خاتمه نوشت: اکنون با توجه به اینکه ایران به عنوان قدرت باثبات منطقه‌ای مناسب‌ترین گزینه برای مقابله با تروریسم است، حصول توافق میان ایران و گروه 1+5 می‌تواند راه را برای همکاری میان ایران و غرب برای بازگرداندن ثبات به منطقه هموار کند و یک توافق هسته‌ای فرصتی را برای خلق دیپلماسی به منظور پایان دادن به چندین دهه جنگ سرد میان ایران و شورای همکاری خلیج (فارس) ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N603844

وبگردی