آفتاب

سید حسن نصرالله عراق کیست؟

سید حسن نصرالله عراق کیست؟

فارس نوشت:

 

 

 

گروههایی که مشی و سیاق حزب‌الله لبنان را در عراق در پیش گرفته‌اند، تاکنون بیشترین تأثیر و سهم را در عقب راندن تکفیری‌های داعش داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور ، با وجود حضور گروههای مختلف در عراق، اما نبود نمونه‌ای چون حزب‌الله لبنان در این کشور باعث شد تا داعش بتواند به موصل حمله ور شود و مناطق دیگری را نیز تحت سیطره خود درآورد و تا جاده سامرا پیش آید.

بنا به این گزارش، ایران دارای تأثیر دینی و سیاسی بالایی در عراق است و هیچ کس نمی‌تواند منکر نفوذ و حضور ایران در این کشور شود. سپاه قدس ایران به فرماندهی «سردار قاسم سلیمانی» توانست سریعا گروههای مختلف (از جمله گروه‌های) شیعی را نظم داده و با کمک کارشناسانی از حزب‌الله لبنان آن‌ها را به بهترین جنگجویان مبارزه با داعش تبدیل کند.

المانیتور در ادامه از شخصی به نام «سید هاشم الحیدری» صحبت می‌کند، فردی که جدیدا در سپهر سیاسی و نظامی عراق ظهور یافته و به خصوص در روز عاشورا و طی خطبه آتشین و غرای خود، چهره کاریزماتیک و مصمم خود را به رخ همگان کشید. وی گویی نسخه جدید از سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان است.
 
خارج از گزارش پیش رو باید گفت، سید هاشم الحیدری شخصی است که شیخ «حسین المعتوق» از علمای برجسته کویت در وصف او می‌گوید: سید هاشم الحیدری مورد اعتماد کامل سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان است. او خود را سرباز سید حسن نصرالله و ولی امر مسلمین، حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای می‌داند و گروه متبوعش هم جملگی از مریدان ولی امر هستند.

المانیتور گزارش می‌دهد، آن‌چه در عراق رخ می‌دهد همانند وضعیت بوسنی است که ایران از مسلمانان آن‌جا برای مبارزه با «اسلوبودان میلو شویچ» دیکتاتور یوگوسلاوی حمایت می‌کرد. اکنون نیز در حالیکه آمریکا صرفا حمایت لفظی از عراق می‌کند، ایران وارد عمل شده و به وسیله داوطلبانی از نیروهای عراقی و پیشمرگه توانسته بسیاری از شهرها را از دست داعش بازپس گیرد؛ در حالی که هواپیماهای ائتلاف هیچ کاری بر روی زمین انجام نمی‌دهند، نقش کارشناسان و افسران ایرانی در عراق بسیار عالی است.

به گزارش این پایگاه تحلیلی آمریکایی، حزب‌الله لبنان نیز در آموزش این گروههای مقاومت شیعی در عراق سهم بالایی دارد. یک منبع نظامی در عراق به المانیتور می‌گوید، دهها کارشناس چریکی حزب‌الله به عراق آمده‌اند تا تاکتیک‌های جنگ با داعش را آموزش دهند، هیچ کسی همچون آن‌ها نوع جنگیدن با داعش را نمی‌دانند.

52261

کد N603821

وبگردی