آفتاب

پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین

پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، 29 نوامبر 2014 برابر با 8 آذر ماه گفت خاتمه درگیری تنها با مذاکره و راه حل عادلانه بر اساس قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد امکان پذیر است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بخش‌هایی از پیام بان کی مون به شرح زیر است: ما سال تلخ، حزن آور و غم انگیز دیگری را پشت سر گذاشتیم. طی دوره 50 روز وحشتناک درتابستان، جهان شاهد جنگی ظالمانه در غزه – سومین مورد از چنین درگیری‌ها در شش سال گذشته – بود.

اینجانب دو بار در ماه‌های اخیر به منطقه سفر کردم. نخست برای کمک به خاتمه درگیری و دوم برای مشاهده پیامد آن و حمایت از تلاش‌های بازسازی کلان غزه.

بار دیگر آنچه در غزه گفتم تکرار می‌نمایم: اینجانب حملات موشکی حماس را محکوم می کنم. این حملات هیچ چیز جز رنج برای همه طرف‌ها نداشته است.

آنچه را در اسرائیل گفتم نیز تکرار می‌کنم: میزان تخریب به وسیله ارتش اسرائیل پرسش‌های مهم در باره احترام به اصول تمایز و تناسب را باقی گذاشته و موجب ایجاد فراخوان برای پاسخ گویی شده است. کارهای زیادی برای حمایت از شهروندان در سایه حقوق بشر بین‌المللی و قوانین انسان دوستانه باید انجام شود.

ثبات طولانی مدت بستگی به حل عوامل مهم درگیری دارد. این به معنای برداشتن حصر غزه، پایان نیم قرن اشغال سرزمین فلسطین و حل ملاحظات امنیتی اسرائیل است.

در این روز همبستگی، قلب‌هایمان برای بسیاری از آوارگان فلسطینی در غزه و فراتر می تپد. آژانس امداد و کار ملل متحد (آنروآ) خط حیات برای میلیون‌ها فلسطینی در غزه و کرانه باختری، همچنین در اردن، لبنان و سوریه است. اینجانب تمامی کمک دهندگان را ترغیب می‌کنیم به حمایت جدی از این آژانس برای بازسازی غزه ادامه دهند.

اینجانب عمیقا از وضعیت در بیت‌المقدس و کرانه باختری نگران هستم. افراط گرایان دستور کار خود را دیکته می‌کنند. از تمامی طرف‌ها می‌خواهم در برابر آن نیروها ایستاده، خویشتن داری پیشه کنند و به وضعیت موجود حاکم بر مکانهای مقدس احترام گذارند. اینجانب همواره فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیلی‌ها را در کرانه باختری، شامل بیت‌المقدس غربی تحت اشغال را تقبیح می‌کنم.

خاتمه درگیری تنها با مذاکره و راه حل عادلانه سیاسی بر اساس قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد امکان پذیر است.

در این روز بین‌المللی همبستگی اینجانب از تمامی طرف‌ها می‌خواهم از لبه پرتگاه گامی به عقب روند. چرخه بی منطق تخریب باید متوقف و چرخه پسندیده صلح باید آغاز شد.

انتهای پیام

کد N603520

وبگردی