آفتاب

انصاریان خبر داد: تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله مهدوی‌ کنی

انصاریان خبر داد: تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله مهدوی‌ کنی

مشرق نوشت:

داماد آیت‌الله مهدوی‌کنی از راه‌اندازی موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله مهدوی‌کنی در ۳-۴ ماه آینده خبر داد.

همزمان با چهلمین روز از درگذشت رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری پای صحبت‌های ابراهیم انصاریان، داماد آیت‌الله مهدوی‌کنی و مسئول دفتر وی نشستیم تا ابراهیم انصاریان که شاگرد مکتب صادقیه آیت‌الله مهدوی‌کنی هم بود از دوره‌های مختلف زندگی رئیس مجلس خبرگان رهبری بگوید.

انصاریان از تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله مهدوی‌کنی خبر داد و گفت: در حدود 4-5 سال است که به فکر راه‌اندازی این مؤسسه بودیم و آیت‌الله مهدوی‌کنی صحبت‌هایی داشتیم و ایشان نیز راهنمایی‌هایی کردند. بخش زیادی از آثار قلمی و سخنرانی‌های مختلف آیت‌الله مهدوی‌کنی در دانشگاه‌ها، حوزه علمیه و مجلس خبرگان با کمک صداوسیما جمع‌آوری شده است و همچنین بخشی از آثار وی که قبل از انقلاب بوده نیز ما نوارهای آن دوران را جمع آوری کرده‌ایم.

انصاریان افزود: حوزه علمیه مروی با سابقه 200 سال برقرار شده و هر کدام از آقایان که متولی آنجا شدند، از آیت‌الله حاج ملاعلی کنی تا زمان آیت‌الله مهدوی‌کنی، خدمات زیادی در حوزه علمیه مروی داشتند. امام (ره) تعبیری در رابطه با حوزه علمیه مروی داشتند و می‌فرمودند حوزه علمیه مروی، فیضیه تهران است. ما دو حوزه علمیه فیضیه داریم که یکی در قم و دیگری در تهران است و حوزه علمیه مروی را به عنوان حوزه علمیه فیضیه تهران می‌دانستند.

داماد آیت‌الله مهدوی‌کنی همچنین در مورد اینکه آیت‌الله مهدوی‌کنی چگونه مرجع تقلید خود را تعیین می‌کند، گفت: وقتی آیت‌الله مهدوی‌کنی وارد قم می‌شود، برای انتخاب استاد خود تحقیق می‌کند تا ببیند باید کجا تحصیل کند و می‌گوید به همین سادگی نمی‌توان استادی پیدا کرد، لذا در قم سئوال می‌کنند که مرجع تقلید چه کسی باشد؟ جالب اینجاست که با راهنمایی دوستان خود به خدمت آیت‌الله العظمی امام خمینی می‌رود که در آن دوران به حاج اقا روح‌الله معروف بودند و از امام سئوال می‌کند که من به قم آمده‌ام و طلبه هستم، می‌خواهم بدانم چه کسی اعلم است تا از او تقلید کنم. امام می‌فرمایند مقلد آیت‌الله بروجردی شوید.

وی در مورد راه‌اندازی مکتب صادقیه توسط آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز اظهار داشت: مکتب صادقیه در جنوب شهر تهران در خیابان ری تأسیس شد و آیت‌الله مهدوی‌کنی پنج‌شنبه و جمعه‌ها که تعطیلات هفته‌ای بود، رده‌های سنی مختلفی را از دبستان تا دانشگاه در مکتب صادقیه جمع می‌کرد و در آنجا کارهای مختلف هنری اعم از نقاشی، خطاطی، تئاتر و نمایش فیلم انجام می‌شد.

انصاریان در مورد اجرای تئاتر زیر نظر آیت‌الله مهدوی‌کنی در مکتب صادقیه گفت: در آن زمان بحث تئاتر خیلی مرسوم نبود که افراد مسلمان و انقلابی تئاتر بازی کنند، لذا ایشان مجموعه‌ای را درست کردند تا بچه‌ها تئاتر بازی کنند و هر هفته یک نمایشی آنجا می‌شد که من یادم هست - من نیز از شاگردان آیت‌الله مهدوی‌کنی در مکتب صادقیه بودم- نمایش‌هایی مانند حجربن‌علی، ابوذر و ... را اجرا می‌کردند، یعنی درست نمایش‌هایی را برگزار می‌کردند که سیاسی و انقلابی بود و برای آن زمان خیلی مهم بود. آقای شریفی‌نیا بازیگر صداوسیما و سینما است از شاگردان مکتب صادقیه هستند و وی نیز در یکی از مصاحبه‌های این مسئله را عنوان کرده است.

دبیر جلسات ائتلاف جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم در مورد رهنمودهای آیت‌الله مهدوی‌کنی در جلسات وحدت اصولگرایی نیز تصریح کرد: آیت‌الله مهدوی‌کنی 2-3 بار در آن جلسات شرکت کردند و عمده راهنمایی ایشان این بود که اگر ما وحدت نداشته باشیم دشمن سوءاستفاده می‌کند. آیت‌الله مهدوی‌کنی در این جلسات می‌گفت انتخابات در کشور ما برگزار می‌شود و با هدایت رهبر معظم انقلاب مسائل مختلف قوه مجریه و مقننه حل می‌شود اما وقتی دشمن احساس کند که بین خودمان اختلاف داریم از اختلاف ما سوءاستفاده می‌کند و ما را به سمتی می‌برد که اختلافات ما بیشتر شود.

 

23231

 

کد N603391

وبگردی