آفتاب
آیت‌الله جوادی‌آملی:

مسئولین بدانند که مردم به منزله گوش و چشم آنها هستند

مسئولین بدانند که مردم به منزله گوش و چشم آنها هستند

آیت‌الله جوادی‌آملی به تشریح وظیفه مسئولین نسبت به مردم و مردم نسبت به یکدیگر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در بخشی از درس اخلاق خود اظهار کرد: همه مردم یکسان نیستند، بلکه طبق فرمایش رسول گرامی اسلام مردم همانند معادن مختلفی هستند لذا تا مسئولین مردم را نشناسند نمی‌توانند خلافت و حکومت خوبی داشته باشند.

وی با تطبیق حدیث شریف «کلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیّته» حضرت رسول (ص) با آیه 36 سوره مبارکه اسراء گفت:

خداوند در سوره مبارکه اسراء سفارش به مراقبت از گوش و چشم و قلب می‌کند چرا که آنها مورد پرسش قرار می‌گیرند، از طرفی پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند «کلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیّته» این حدیث به این معناست که مردم به منزله چشم و گوش و قلب یکدیگر و مسئولین هستند.

وی ادامه داد: طبق فرموده پیامبر(ص) همانطور که از چشم و گوش خود محافظت می‌کنید و در مقابل آن مسئول هستید، همه مردم باید نسبت به یکدیگر به منزله چشم و گوش باشند. ما موظفیم خود را گوش و چشم و قلب یکدیگر بدانیم و از طرفی مسئولین باید بدانند که مردم به منزله گوش و چشم آنها نیز هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسراءنیوز، این مرجع تقلید با تاکید بر توجه ویژه به مشکلات جوانان و احساس مسئولیت کردن نسبت به آنها از طرف همه جامعه و مسئولین خاطرنشان کرد: در کلام پیامبر گرامی اسلام کسی از مردم بر دیگری برتری ندارد. این فکر جامعه را متمدن می‌کند ایشان می‌فرماید همانطور که از گوش و چشم خود محافظت و حفاظت می‌کنید از مردم و جوانان حفاظت و حمایت کنید و نگذارید جوانان بر اثر بیکاری به سمت اعتیاد، بیراهه و کجراهه بروند.

آیت‌الله جوادی‌آملی با تاکید بر احیاء امر به معروف و نهی از منکر، طریقه صحیح انجام این فریضه واجب را یادآور شد و تصریح کرد:

اگر کسی بر اثر بدحجابی یا مشکلی دیگر در جامعه حضور پیدا کرد لازم نیست به او گفته شود و یا با او برخوردی صورت گیرد بلکه هنگام حضور این فرد در جامعه بعد از انزجار قلبی داشتن از رفتار وی، نشان دادن چهره عبوس و ابروی در هم کشیده به نشانه اعتراض به وی او را نسبت به کارش آگاه می‌کند و این شخص وقتی توجه همه افراد را به این صورت به رفتار خود ببیند رفتار خود را اصلاح می‌کند.

وی تاکید کرد: جوان اگر بداند که جامعه آن را به اندازه چشم و گوش خود دوست دارد و نمی‌گذارد او هدر برود قطعا وقتش را صرف هر کاری نمی‌کند.

این مرجع تقلید توجه به سیره اهل بیت علیهم السلام را در انجام واجبات و دستورات دینی توصیه و اظهار کرد: ائمه (ع) با رقت قلب، مهربانانه، لطیفانه و با رعایت ادب و احسان جامعه را اصلاح می‌کردند، سیره ائمه در برخورد با مشکلات جامعه و حل مشکلات آن اینگونه بوده است، از این رو سخنان آنها ایجاد عاطفه می‌کند.

انتهای پیام

کد N602952

وبگردی