آفتاب

ژاپن اجرای مکانیزم "مدیریت بحران" با چین را آغاز کرد

ژاپن اجرای مکانیزم "مدیریت بحران" با چین را آغاز کرد

افسر عالی‌رتبه ارتش ژاپن آغاز اجرای مکانیزم "مدیریت بحران" با چین را در بحبوحه تنش‌ها با پکن بر سر جزایر دریای چین شرقی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط میان چین و ژاپن به عنوان دومین و سومین اقتصادهای بزرگ جهان همچنان تیره است. کشتی‌های گشتی و جنگنده‌های دو طرف معمولا بر فراز جزایر بدون سکنه مورد اختلاف پرواز می‌کنند و همین روند احتمال بروز حوادث و وقوع درگیری تمام‌عیار را بیشتر می‌کند.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در اوایل ماه نوامبر توافق کردند تا بر روی مدیریت بحران دریایی همکاری کنند. چنین مذاکراتی را سپتامبر سال 2012 که ژاپن سه مورد از جزایر مورد مناقشه راحلی اعلام کرد، متوقف شده بود.

در همین حال دریادار کاتسو توشی کاوانو، رئیس ستاد مشترک نیروهای دفاع از خود ژاپن اعلام کرد: بسته مدیریت بحران موجب ارتباط میان مردم از صحنه می‌شود و این بسیار مهم است. مکانیزم ارتباطی مذکور هم نیروهای دریایی و هم هوایی را پوشش می‌دهد و چنین روندی گامی بسیار مثبت برای جلوگیری از وقایع غیرمنتظره است. ما از مدت‌ها پیش به دنبال آن بودیم تا بسته مدیریت بحران اجرایی شود.

طبق این طرح، علاوه بر خط تلفن مستقیم میان دو کشور، ارتباطات مستقیم میان هواپیماها و کشتی‌های ژاپن و چین فراهم می‌شود. با این حال این مقام ژاپنی نگفت که این طرح چه زمانی به ثمر می‌نشیند.

وی تاکید کرد: تنها زمانی که روابط سیاسی احیا شود، تبادلات میان ارتش‌های دو طرف ممکن است.

چین، فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان همواره بر سر مناطق آبی غنی از انرژی در دریای چین جنوبی اختلاف دارند.

انتهای پیام

کد N602913

وبگردی