آفتاب

پاپ فرانسیس در ترکیه مقابله با بنیادگرایی و گفت‌وگوی ادیان را خواستار شد

پاپ فرانسیس در ترکیه مقابله با بنیادگرایی و گفت‌وگوی ادیان را خواستار شد

رهبر کاتولیک‌های جهان در سفر خود به ترکیه راه را برای بیان این مساله که باید اشکال مختلف بنیادگرایی را متوقف کرد، هموار دید و به این مساله اشاره کرد که مقابله با گرسنگی و فقر به جای مداخله نظامی کلید اصلی توقف شبه نظامیان بنیادگرایی است که در عراق و سوریه دست به جنایت می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از این فرصت برای ابراز ناامیدی‌اش بابت واکنش بین‌المللی به ناآرامی‌های سوریه و "کودتای مصر" استفاده کرد. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان چهار روز قبل میزبان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در واتیکان بود.

فرانسیس در جریان سخنرانی آغازین روز از سفر سه روزه خود به ترکیه که بسیاری آن را فرصتی مغتم برای افزایش گفت‌وگوها میان جهان مسیحیت و مسلمان در برهه‌ای از افزایش تنش‌های مذهبی می‌دانند، گفت، خشونت‌ تروریستی در کشورهای همسایه ترکیه کاهش نداشته؛ کشورهایی که شاهد قدرت نمایی و رخنه داعش و تعقیب مسیحیان، شیعیان و ایزدی‌ها هستند.

وی ادامه داد: آنچه که ضرورت دارد تعهد تمام طرف‌ها و گروه‌ها به قوانین بین‌المللی است تا به واسطه آن‌ها بتوان با بیماری‌ها و گرسنگی مقابله کرد.

اردوغان نیز به سیاست‌های دولت سوریه و فعالیت‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) اشاره کرد و اقدامات بین‌المللی را استاداردهای دوگانه خواند و افزود: کودتاهای نظامی، قتل عام‌ها، نقض حقوق بشر و ناآرامی‌ها در برخی کشورها آنچنان که باید از جانب جامعه بین‌الملل با واکنش مواجه نشده است.

رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از بیگانه هراسی و نژاد پرستی در غرب گفت: سازمان‌های تروریستی نظیر داعش، بوکوحرام و القاعده قادرند مردم را به خاطر شکست‌های سیاسی مورد استثمار قرار دهند.

پاپ فرانسیس نیز خواستار مذاکرات بین مذاهب شد و خواستار پایان بخشیدن به تمام اشکال بنیادگرایی و تروریسم شد که "به شدت شرافت زنان و مردان را زیر سوال می‌برند و از مذهب سوء استفاده می‌کنند."

پاپ فرانسیس همچنین ادامه داد: ضرورت دارد که تمام شهروندان اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی با یک رویکرد از قانون، از حقوق و احترام مشترک بهره ببرند.

پاپ که ترجیح می‌دهد در سفرهای خارجی در هتل نماند پیش از سفر به استانبول در سفارت وایتکان در آنکارا اقامت دارد.

رهبرکاتولیک‌های جهان همچنین قرار است در جریان این سفر سه روزه از موزه ایاصوفیه و مسجد آبی در استانبول دیدن کند و مراسم عشای ربانی را در کلیسای اعظم کاتولیک برگزار کند.

انتهای پیام

کد N602891

وبگردی