آفتاب
امیر محبیان در گفت‌وگو با ایلنا؛| 228384

تبلیغات تحقیرآمیز مذاکرات كاملا حساب‌شده است / گروهی خود را سمبل نگرش رهبری به مذاكرات می‌دانند

تبلیغات تحقیرآمیز مذاکرات كاملا حساب‌شده است / گروهی خود را سمبل نگرش رهبری به مذاكرات می‌دانند

گروهی مثل روزنامه كیهان و هوادارانش به تیم مذاكره‌كننده هشدار می‌دهند متوجه فریب برنامه‌های دشمن باشند و با سادگی با آنها برخورد نكرده و بر خطوط قرمز پافشاری كنند؛ این‌گونه انتقاد نه تنها بد نبوده بلكه در فرآیند مذاكرات كاملا به تیم مذاكره‌كننده كمك خواهد كرد.

یک استراتژیست اصولگرا با بیان اینکه كه استراتژی تعیین‌شده توسط نظام در مذاکرات هسته‌ای ضمن صادقانه بودن بسیار هوشمندانه است، تاکید کرد: در صورت رسیدن به توافق در چارچوب خطوط قرمز تعیین‌شده، ایران هم به حقوق خود دست‌یافته است و هم تبلیغات سه‌دهه دشمنانش را خنثی كرده و هم پتانسیل بزرگی برای جهش اقتصادی و ژئوپولیتیك را در منطقه با برطرف‌كردن موانع برای خود ابجاد كرده است. اما اگر با مانع‌تراشی‌های دشمن روند مذاكرات به نتیجه نرسید عملا ایران به جهان ثابت كرده است كه تصویر ایجاد شده از ایران غلط بوده و مسئولیت هر آنچه در آینده رخ دهد با آنهاست و نه ایران.

امیر محبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری با سخنان خود مفهوم صراحت و صداقت در سیاست را روشن ساختند.

وی با اشاره به برخی از افراد که نقل‌‌قول‌هایی از رهبر انقلاب نقل می‌کنند، اظهار داشت: برخلاف كسانی كه مدعی بودند رهبری نظری غیر از آنچه را كه بیان می‌كنند، دارند؛ رهبری با حمایت صریح از تیم مذاكره‌كننده و روند مذاكرات حتی تصمیم بر تمدید مذاكرات، نشان دادند كه نظام تصمیمات خود را با شجاعت می‌گیرد و بیان می‌كند؛ چه تصمیم خود بر مذاكره و چه انتقاداتی كه نسبت نظام آمریكا و نوع برخورد دوگانه آنها دارد.

مدیرعامل خبرگزاری آریا با بیان اینکه برداشت من آن است كه نظام به روشنی علامت داد كه از تیم مذاكره‌كننده خود حمایت می‌كند در حالی كه دولت اوباما قادر نیست از حمایت ملی و نهادهای كشور خود چون كنگره یا سنا برخوردار باشد، یادآور شد: به واقع تصمیمات ایران از استحكام و ثبات بیشتری برخوردار است و آمریكا در روند تصمیم‌گیری خود با بحران روبه‌رو است چنانچه صحبت‌های مقام سعودی و تهدیدهایش یا مقامات اسرائیلی و لابی‌های صهیونیستی كاملا آنها را در تصمیمات‌شان متزلزل می‌كند.

محبیان در پاسخ به این سوال که رهبری بارها از تیم مذاكره‌كننده حمایت كرده‌اند و در صحبت‌هایشان نیز حمایت جدی و روشن درباره تیم مذاكرات ایران داشتند، با این حال دیگر جای دلواپسی و تخریب از سوی آنان علیه تیم مذاكرات وجود دارد؟ تصریح کرد: منتقدان روند مذاكرات دو گروه هستند، گروهی مثل روزنامه كیهان و هوادارانش به تیم مذاكره‌كننده هشدار می‌دهند كه متوجه فریب با برنامه‌های دشمن باشند و با سادگی با آنها برخورد نكرده و تحت تأثیر فشارهای آنها قرار نگرفته و بر خطوط قرمز پافشاری كنند؛ این‌گونه انتقاد به گمانم نه تنها بد نبوده بلكه در فرآیند مذاكرات كاملا به تیم مذاكره‌كننده كمك خواهد كرد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: اما گروه دیگری با تحقیر و تخریب و ساختن بنرهای تحقیركننده، تیم مذاكره‌كننده فعلی را ذلیل و ذلیل‌كننده ملت و تیم پیشین را مظهر مقاومت نشان می‌دانند؛ اینها كاملا حساب‌شده و به نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری سنگین تبلیغاتی سعی می‌كردند این گونه القا كنند كه آنها سمبل نگرش واقعی رهبری به مذاكرات بوده و حمایت رهبری از تیم مذاكره فعلی یا از سر ناچاری و یا برای اثبات بی‌عرضگی آنها و یا برای بهانه‌زدایی از موافقان مذاكره در كشور صورت می‌گیرد. این تصویر با سخنان رهبری مشخص شد كاملا غلط بوده و رهبری با نگرش آنها كه فرسنگ‌ها با مفهوم عدالت و صداقت اسلامی فاصله دارد، اختلاف ذاتی دارد.

وی با در پاسخ به این سوال که آیا تمدید شكست مذاكرات بود؟ خاطرنشان کرد: نه ادامه مذاكرات لزوما پیروزی است و نه تمدید آن شكست، مهم نتیجه‌ای است كه باید از این روند گرفت. بر این باورم كه استراتژی تعیین‌شده توسط نظام ضمن صادقانه بودن بسیار هوشمندانه است.

مؤسس حزب نواندیشان افزود: در صورت رسیدن به توافق در چارچوب خطوط قرمز تعیین‌شده، ایران هم به حقوق خود دست‌یافته است و هم تبلیغات سه دهه دشمنانش را خنثی كرده و هم پتانسیل بزرگی برای جهش اقتصادی و ژئوپولیتیك را در منطقه با برطرف كردن موانع برای خود ابجاد كرده است. اما اگر با مانع‌تراشی‌های دشمن روند مذاكرات به نتیجه نرسید عملا ایران به جهان ثابت كرده است كه تصویر ایجاد شده از ایران غلط بوده و مسئولیت هر آنچه در آینده رخ دهد با آنهاست و نه ایران.

کد N602626

وبگردی