آفتاب

مصر دوباره ملتهب شد / 5 کشته و 200 بازداشتی در تظاهرات‌های سلفی‌ها

مصر دوباره ملتهب شد / 5 کشته و 200 بازداشتی در تظاهرات‌های سلفی‌ها

در پی کشته شدن پنج تن و بازداشت بیش از 200 تن در تظاهرات «انتفاضه جوانان مسلمان» در مصر، وزارت خارجه آمریکا به شدت خشونت روز جمعه مصر را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام اینکه واشنگتن به خانواده‌های قربانیان این تظاهرات تسلیت می‌گوید، افزود: خشونت عامل ثبات یا رشد اقتصادی بلندمدت در مصر نبوده و نخواهد بود.

پیشتر منابع در مصاحبه با الجزیره اعلام کرده بودند، طی تظاهراتی که در چند استان مصر بنا به فراخوان سلفی‌ها در روز جمعه با شعار «انتفاضه جوانان مسلمان» برگزار شد، پنج معترض به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

منابع مصری اعلام کردند: این افراد زمانی جان خود را از دست دادند که نیروهای پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در منطقه مطریه گلوله شلیک کردند.

همچنین نیروهای امنیتی دوربین‌های خبرنگارانی را که در این مکان حضور داشتند، مصادره کردند.

بیش از 10 راهپیمایی نیز در استان اسکندریه برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن خواهان آزادی زندانیان و توقف شکنجه‌ها در زندان‌ها و محاکمه عاملان کشتار تظاهرکنندگان حامی محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر شدند که در جریان این تظاهرات نیروهای پلیس حدود 40 تظاهرکننده را بازداشت کردند.

در استان فیوم نیز چندین تظاهرات بنا به فراخوان ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت که حامی اخوان‌المسلمین است، برگزار شد.

پیش از اقامه نماز جمعه نیز تظاهراتی در چند استان مصر برگزار شد. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در چندین منطقه متوسل به زور و خشونت شدند.

در استان کفر الشیخ نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای به شرکت‌کنندگان در راهپیمایی حمله کردند.

شاهدان عینی اعلام کردند که تظاهراتی نیز در استان بحیره برگزار شد. نیروهای امنیتی مصر نیز تظاهرات در معادی در قاهره و حوامدیه و ناهیا در جیزه را متوقف کردند.

پیشتر جبهه سلفی که یکی از گروه‌های ائتلاف حمایت از مشروعیت است، فراخوان برپایی تظاهرات را داده بود.

در همین حال وزارت کشور مصر اعلام کرده است که بیش از 200 تن را بازداشت کرده و طرح‌ها برای بستن راه‌ها و جلوگیری از رفت و آمد‌ها را ناکام گذاشته و همچنین 10 بمب را خنثی کرده است.

این در حالی است که حامیان مسوولان کنونی مصر جمعه شب تظاهراتی را در استان‌های مختلف برگزار کرده تا فراخوان‌ها برای برپایی تظاهرات «غیرمسالمت‌آمیز» را محکوم کنند.

آنها در میدان التحریر در مرکز قاهره تجمع کرده و عکس‌هایی از عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و پلاکاردهایی در محکوم کردن «تروریسم» در دست گرفته و شعارهایی در حمایت از ارتش و پلیس سر دادند.

در همین حال و پس از اینکه افراد مسلح ناشناس به سمت خودروی ارتش در مسیر پل سوئز در قاهره و یک خودروی دیگر ارتش مصر در استان قلیوبیه گلوله شلیک کردند یک افسر و یک سرباز کشته شدند.

انتهای پیام

کد N602621

وبگردی