آفتاب

پورنجاتی: فرهادی رویکرد اعتدالی خود را ادامه دهد

پورنجاتی: فرهادی رویکرد اعتدالی خود را ادامه دهد

یک نماینده مجلس ششم با اشاره به این که فرهادی در دوره مدیریت خود در وزارت علوم و بهداشت همواره مشی اعتدالی را دنبال می‌کرد، اظهار کرد: امیدوارم وزیر جدید علوم همان الگوی خود را روزآمد کرده و همکارانی را انتخاب کند که در میان جامعه دانشگاهی وجاهت داشته باشند.

احمد پورنجاتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که بلاتکلیفی در وزارت علوم به‌دلیل عدم رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت کم‌سابقه بود، اظهار کرد: وزارت علوم مرکز تولید فکر و اندیشه است اما به‌دلیل عملکرد مجلس این وزارت‌خانه دچار چالش شد.

وی در ادامه افزود: در دوران انتخابات ریاست جمهوری، مسائل دانشگاه توسط تیم روحانی رصد شده و مهم‌ترین چالش‌های دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته بود، بنابراین به نظر من اداره این وزارت‌خانه توسط سرپرست وقفه کمی در اداره این وزارت‌خانه ایجاد کرده بود اما به هر حال نبود وزیر پدیده نامطلوبی بود، زیرا هر سرپرست شیوه مدیریتی خود را داشت، اما مقدمات تحقق اهداف دولت در وزارت علوم فراهم شده است. روحانی در عین حالی که به تصمیم مجلس با رویکردی خویشتن‌دارانه واکنش نشان می‌داد اما همواره این تعبیر کلیدی را داشت که «برنامه‌های پیش‌بینی شده دولت برای وزارت علوم ادامه خواهد یافت». به نظر من فقط ضرب‌آهنگ این برنامه‌ها بدون حضور وزیر کند شده بود.

این نماینده سابق مجلس با بیان این‌که دانشگاه و مراکز آموزش عالی دارای دو دسته از مسائل هستند، خاطرنشان کرد: یک دسته از این مسائل، مشکلات مزمن و مسائل مرتبط به دوره‌های گذشته است و بخشی از آن‌ها به انتظارات فعلی دانشگاه‌ها بازمی‌گردد.

پورنجاتی با بیان این‌که دانشگاه انتظار دارد که تصمیمات غیر دانشگاهی برای دانشگاه‌ها کاهش یابد، خاطرنشان کرد: دانشگاه در انتخاب رؤسای خود باید استقلال نسبی داشته باشد و در انتخاب مدیریت دانشگاه‌ها از نظرات مجموعه درونی دانشگاه‌ها استفاده شود. در این شرایط اعتبار مدیران دانشگاه‌ها بالا می‌رود و انسجام مدیریتی نیز افزایش می‌یابد.

نماینده مجلس ششم با اشاره به این‌که حفظ تراز علمی دانشگاه‌ها یکی از نکات مورد توجه وزیر علوم باید باشد، اظهار کرد: در این راستا باید در انتخاب اعضای هیأت علمی توجه زیادی داشت و معیارهای غیرعلمی در انتخاب این اعضا نباید مدنظر قرار بگیرد.

وی همچنین اظهار کرد: بازگرداندن طراوت، تازگی و نشاط علمی به دانشگاه‌ها یکی دیگر از انتظارات دانشگاهیان است. دانشگاه در فضای چهار سال دوم احمدی‌نژاد به شدت دچار تنگی نفس شد و به رویگردانی و دلهره پنهان از کنش فعال اجتماعی منجر شده بود. اکنون باید این نشاط به دانشگاه‌ها باز گردد. دانشجو نباید به دانشگاه فقط نگاه تحصیلی داشته باشد، بلکه دانشجو یک عنصر حساس جامعه است و همواره نسبت به تحولات جامعه نگاه انتقادی یا دفاعی داشته است. اکنون باید فرصت بحث و گفت‌و‌گوی آزاد در دانشگاه ها بیش از گذشته فراهم شود و امنیت کرسی‌های نظریه‌پردازی تأمین شود.

پورنجاتی با بیان این‌که در طول سالیان گذشته اساتیدی که به مرحله باروری کامل رسیده بودند از دانشگاه اخراج شده‌اند، گفت: این اساتید باید به دانشگاه‌ها بازگردانده شوند. همچنین دانشجویانی که به دلیل بی‌تحملی‌ها از تحصیل محروم شده‌اند نیز باید به دانشگاه‌ها بازگردانده شوند. دانشجو اصولاً تندرو و آرمان‌گراست بنابراین نباید به خاطر فعالیت‌هایش برچسب مخالفت با نظام بخورد.

وی همچنین با بیان این‌که دانشگاه‌ نباید به پایگاه احزاب تبدیل شود، خاطرنشان کرد: متقابلاً باید فرصت برای فعالیت شفاف و شناسنامه‌دار همراه با احساس امنیت برای تشکل‌ها فراهم شود. در سال‌های گذشته برخی تشکل‌های دانشجویی که به عناصر قدرت خارج از دانشگاه‌ها متصل بودند به راحتی در دانشگاه فعالیت سیاسی می‌کردند در حالی که این امکان برای سایر تشکل‌ها فراهم نبود. اکنون باید فرصت برابری برای همه کسانی که اصل نظام را قبول دارند فراهم شود تا در دانشگاه فعالیت داشته باشند.

پورنجاتی در ادامه اظهار کرد: نباید افرادی به صورت تزریقی به وزارت علوم و یا دانشگاه‌ها وارد شوند و دانشگاه نباید احساس کند که قربانی یک تفاهم سیاسی شده است زیرا در این شرایط پژمردگی و دل‌مردگی گذشته دانشگاه ادامه می‌یابد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با بیان این که دولت و رئیس‌جمهور نسبت به دانشگاه بسیار حساس است، اظهار کرد: دولتی که از دانشگاه استمداد می‌پذیرد نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. امیدوارم بخشی از مجلس که وزارت علوم را به چالش کشاند از این پس جبران مافات کند و با وزارت علوم و دولت همراه شود.

انتهای پیام

کد N602469

وبگردی