آفتاب
معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی:

نظارت و مدیریتی در شهرسازی‌ها اعمال نمی‌شود

نظارت و مدیریتی در شهرسازی‌ها اعمال نمی‌شود

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: امروز نظارت و مدیریت شهری در شهرسازی‌ها اعمال نمی‌شود و نتیجه آن سیما و چالش‌هایی است که در شهر می‌بینیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، محمدحسن واحدی در دوازدهمین گردهمایی گروه‌های تخصصی شهرسازی و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور در مشهد، گفت: مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام در سال 2017 انتخاب شده و باید در تمامی زمینه‌ها، کارهایی شایسته این عنوان انجام شود که یکی از زمینه‌های آن عمران و شهرسازی و سیمای شهری است.

وی با بیان این‌که امیدوارم کمیسیون ماده 100 و کمیسیون ماده 5 در قانون شهرداری‌ها حذف شود، افزود: اگر در هر کار و حرفه‌ای به واژه واقعی و عملی فرهنگ برسیم، دیگر نیازی به این کمیسیون‌ها نداریم و مشکلات و مسائل موجود به دلیل ضعف این فرهنگ است.

واحدی با اشاره به عوض شدن نظام فنی و اجرایی از سال 85 اظهار کرد: این نظام، بسته‌ای است که دوره اجرایی پروژه را تعیین می‌کند و تفکر سیستماتیک، فرایندی و نتیجه‌گرایی مهم‌ترین تفکرها در اجرای نظام جدید فنی و اجرایی است.

وی تاکید کرد: درمباحث فنی نباید طرح‌های عمرانی و غیرعمرانی را جدا کنیم، مهم‌ترین چالش در کشور ما این است که مهندسی عمل می‌کنیم، اما از مدیریت غافلیم و در این نظام فنی و اجرایی جدید باید از مهندسی به مدیریت برسیم.

معاون عمرانی استاندار ادامه داد: در شهرسازی‌‎ها به جای مدیریت، مهندسی می‌کنیم و این در حالی است که پایه اجرایی یک پروژه در طرح‌های توسعه شهری در قالب معماری و شهرسازی است.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال توسعه شهری هستیم باید به امید به زندگی، خودباوری و خوداتکایی توجهی ویژه داشته باشیم و نقش شهرسازی و معماری را در این سه موضوع تبیین کنیم.

واحدی از تفاوت دیدگاه‌های مدیران شهری و متخصصان، الگو گرفتن بدون بهبود مستمر و توجه به مهندسی ارزش در حرفه معماری و شهرسازی، ضعف در بکارگیری متخصصان شهرسازی در تمامی سطوح و عدم نهادینه کردن نقش مهندسان شهرسازی در مراحل مختلف به عنوان مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات حوزه شهرسازی نام برد.

واحدی یادآور شد: کشور ما رتبه نخست برگزاری همایش‌ها را دارد، اما در نتیجه‌گیری از این همایش‌ها ضعیف عمل کرده‌ایم که این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد تا نتیجه‌گرایی دستاورد مهم همایش‌ها و سمینارها باشد.

انتهای پیام

کد N602313

وبگردی