آفتاب

انتقاد چین از پیشنهاد ترکیه برای پناه دادن به اویغورها

انتقاد چین از پیشنهاد ترکیه برای پناه دادن به اویغورها

دولت چین به شدت از پیشنهاد دولت ترکیه برای پناه دادن به حدود 200 اویغور مسلمان منطقه سین‌کیانگ انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این 200 اویغور مسلمان از کمپ قاچاق انسان در تایلند نجات داده شده‌اند و دولت آنکارا به بانکوک پیشنهاد داده است تا برای آنها پناهگاه فراهم کند.

پلیس تایلند این گروه را در ماه مارس پیدا کرد و مقام‌های چینی اعلام کردند که ده‌ها تن از آنان اویغور هستند که از اقلیت مسلمان سین‌کیانگ در غرب چین محسوب می‌شوند. این مسلمانان با محدودیت‌های شدید دولت چین مواجه هستند و نمی‌توانند فرهنگ و مذهب خود را به سادگی اجرا کنند.

خبرگزاری دولتی آنادولو ترکیه روز چهارشنبه گزارش داد، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه درخواستی برای دولت تایلند ارسال کرده و خواسته است تا این اویغورها را به ترکیه منتقل کنند. این اقدام با خشم چین مواجه شد و دولت پکن، تایلند را به مهاجرت غیرقانونی متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، این مساله مربوط به دولت چین و تایلند است و هیچ کشور دیگری نباید در آن مداخله کند. وی گفت: ما به کشور سوم هشدار می‌دهیم تا فورا مداخلات خود را متوقف کنند و در بیان عبارات و اقداماتی که منجر به سوءتفاهم می‌شود، هوشیار باشد. چنین اقداماتی حمایت از مهاجرت غیرقانونی است.

انتهای پیام

کد N602239

وبگردی