آفتاب
لعلی:

سالم ماندن چرخه اقتصادی مهمترین اثر نیروی دریایی در زمان جنگ بود

سالم ماندن چرخه اقتصادی مهمترین اثر نیروی دریایی در زمان جنگ بود

همدان - خبرگزاری مهر: رئیس گروه تحولات ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران مهمترین اثر عملیات نیروی دریایی در جنگ را سالم ماندن چرخه اقتصاد کشور ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی لعلی در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه همدان با بیان اینکه ملت ایران ملتی حسینی است، اظهار داشت: راه ما راه امام حسین(ع) است و شعار اصلی نیروی دریایی نیز همین است.

وی با اشاره به رشادت های نیروی هوایی و زمینی ارتش جمهوری اسلامی و همچنین سپاه پاسداران و رزمندگان بسیجی در طول هشت سال جنگ اذعان داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی عملیات و اقدامات مهمی در طول جنگ و پس از آن به انجام رسانده است.

رئیس گروه تحولات ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: حماسه مقاومت ۳۴ روزه در خرمشهر از مهم ترین اقدامات نیروی دریایی در زمان جنگ است که منجر به جلوگیری از پیش روی دشمن به سوی اهداف از پیش تعیین شده، ایجاد رعب و وحشت در بین نیروهای دشمن و تکاورهای دریایی آنها و ایجاد ضربات شدید به نیروی دریایی دشمن شد.

لعلی با بیان اینکه این عملیات راهبرد پیش بینی شده دشمن را شکست داد و باعث تغییر سرنوشت جنگ شد، افزود: دشمن در این درگیری، به دنبال تصرف یک روزه خرمشهر و تصرف سه روزه آبادان بود که در پی آن قصد داشت پس از یک هفته خود را به تهران برساند که به دلیل استقامت نیروی دریایی موفق نشد.

وی همچنین به سلسله عملیات مروارید از دهم آبانماه ۵۹ تا هفتم آذر همان سال اشاره کرد و گفت: عملیات مروارید بزرگترین عملیات علیه رژیم بعثی در ۶۷ روز نخست جنگ است که نتایج ارزنده آن قدرت نمایی نیروی دریایی ارتش، بازتاب گسترده در رسانه های خارجی و انهدام هسته مرکزی نیروی دریایی دشمن بود.

رئیس گروه تحولات ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص دستاوردهای دیگر حاصل از عملیات مروارید گفت: ترس و وحشت در میان اسکله ها و نیروهای دشمن، صیانت و آگاهی جمهوری اسلامی ایران بر آب های خلیج فارس، انهدام سکوهای نفتی دشمن، قطع کامل درآمدهای نفتی عراق تا پایان جنگ و ورشکستگی اقتصادی رژیم بعثی و همچنین نابودی ۱۲ فروند کشتی دشمن و مجروح و کشته شدن ۶۰۰ نیرو از آنها و به اسارت درآمدن تعدادی دیگر از نتایج ارزنده این عملیات بود.

لعلی سلسله عملیات اسکورت کشتی های تجاری و نفت کش ها از مبدا تا مقصد را از اقدامات دیگر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: پس از عملیات غرورآفرین مروارید دشمن با استفاده از تجهیزات کمکی از شرق و غرب سعی در ممانعت از تردد کشتی های نفت کش و صادرات کالا به کشور داشت که نیروی دریایی با پشتیبانی نیروی هوایی اقتصاد کشور را حفظ نمود.

وی همچنین اشاره ای به رشادت های این نیرو در عملیات های بیت المقدس، ثامن الائمه، بدر، خیبر، والفجر ۴ و غیره داشت.

رئیس گروه تحولات ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران مهمترین اثر عملیات نیروی دریایی در جنگ را سالم ماندن چرخه اقتصاد کشور ذکر کرد و گفت: این نیرو، تنها نیروی نظامی نیست بلکه نیرویی سیاسی، بین المللی، علمی و اقتصادی است.

لعلی با اشاره به اهمیت حضور در دریا عنوان کرد: از آنجایی که یک سوم از مرزهای کشور مرز دریایی است و ۹۸ درصد تجارت جهانی از راه دریا صورت می گیرد، باید به دریا بسیار توجه کرد.

وی همچنین به استفاده های متداول از دریا اشاره کرد و افزود: توسعه روابط با کشورهای دیگر به منظور تجارت جهانی و همچنین انتقال فرهنگ، اعمال قدرت ملی، توسعه اقتصادی حاصل از حمل و نقل و فروش کالا، ایجاد مشاغل متنوع، استفاده از منابع غنی زیر بستر دریا و بهره برداری از منابع غذایی دریاها از استفاده های مفید دریا است.

رئیس گروه تحولات ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان اقدامات نیروی دریایی ارتش ادامه داد: استقرار کارکنان نیروی ارشد به همراه خانواده آنان در بندرهای مختلف کشور، ایجاد امنیت در مناطق دریایی و سواحل آنها، حضور در آبهای بین المللی و تامین امنیت کشتی های خودی با وجود دو هزار فروند کشتی نفت کش و ۱۵۰ مورد درگیری با دزذان دریایی از اقدامات این نیرو بوده است.

کد N602221

وبگردی