آفتاب

کره‌شمالی آمریکا را "توندرای حقوق بشر" خواند

کره‌شمالی آمریکا را "توندرای حقوق بشر" خواند

پیونگ‌یانگ با اشاره به اعتراضات فرگوسن در ایالت میسوری، آمریکا را به "توندرای حقوق بشر" تشبیه کرد که در آنجا تبعیض نژادی موج می‌زند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌شمالی با اشاره به نحوه اجرای قوانین در آمریکا اعلام کرد: تظاهرات‌های اعتراضی چهره واقعی آمریکا را نشان می‌دهد که توندرای حقوق بشر است و در آن اقدمات تبعیض‌آمیز نژادی افراطی به وضوح دیده می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که یک هفته پیش سازمان ملل قطعنامه‌ای را صادر کرد و از شورای امنیت خواست تا رهبر کره‌شمالی را به دلیل ارتکاب احتمالی جرایم علیه بشریت به دادگاه کیفری بین‌المللی فرا بخواند. دولت پیونگ‌یانگ با رد ادعاهایی مبنی بر ارتکاب جرایم جنگی، به شدت به قطعنامه مذکور واکنش نشان داد.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه کره‌شمالی آمده است: نکته مضحک این است که آمریکا تلاش می‌کند تا کشورهای دیگر را با معیار اشتباه حقوق بشر خود بسنجد و این در حالی است که خودش ناقض حقوق بشر است. باراک اوباما همواره تلاش می‌کند تا با صحبت کردن درباره اجرای قانون، تبعیض نژادی را توجیه کند.

اصطلاح توندرا (Tundra) از یک لغت فنلاندی به معنای "زمین لخت یا خاک دشمن" گرفته شده است. این کلمه معمولا به مناطق بی درخت شمالگان اطلاق می‌شود. توندرا مطمئنا جای مناسبی برای زندگی کردن نیست. این منطقه فاقد درخت است، در زمستان دمای آن بسیار پایین می‌آید و در تابستان به حدود 10 درجه سانتیگراد می‌رسد. در آنجا معمولا خیلی کم باران می‌بارد و در تمام طول سال بادهای شدید می‌وزد.

از سوی دیگر با استقرار گارد ملی آمریکا برای مقابله با شورش‌ها در فرگوسن، رسانه‌های دولتی روسیه و وزارت خارجه این کشور اعلام کردند، این اعتراضات نشان‌دهنده ناتوانی باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا برای رسیدگی به امور داخلی کشورش و ناکامی دولت واشنگتن برای دفاع از حقوق بشر است.

رسانه‌های دولتی روسیه کاملا رویدادهای فرگوسن و اعتراضات سراسری در آمریکا را پوشش دادند و آن را به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه نژادپرستی همچنان در‌ آمریکا وجود دارد، توصیف کردند.

انتهای پیام

کد N602166

وبگردی