آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

تلاش های فرزندان انقلاب؛ در پناه حمایت رهبر و مقاومت مردم

تلاش های فرزندان انقلاب؛ در پناه حمایت رهبر و مقاومت مردم

آنچه در روند مذاکرات هسته ای در چند ماه گذشته حائز اهمیت است، هم افزایی حمایت تمام عیار رهبر معظم انقلاب از اصل مذاکرات و تیم مذاکره کننده کشورمان و از سوی دیگر مقاومت مردم ایران در برابر تحریم ها و زیاده خواهی دشمنان این کیان است.

خبرگزاری مهر - گروه سیاسی؛ جدال میان توافق یا تمدید و حتی راه سوم در هیاهوی هتل کوبرگ شرایط نفس گیری را در روزهای سرد وین رقم زده بود. تردیدها با تمدید توافق ژنو پایان یافت؛ ارمغان مسافران وین نه «تعلیق کامل» تحریم‌ها بود و نه «توافق نهایی». نوید توافق به هفت ماه آینده حواله شد تا همچنان سویه های ابهام و تردید آتیه مذاکرات را تحت الشعاع قرار دهد. پس از پایان روند مذاکرات طرفین گفت و گو قصد رحیل سوی پایتخت‌های خود کردند. آنچه در روند مذاکرات هسته ای در چند ماه گذشته حائز اهمیت است، هم افزایی حمایت تمام عیار رهبر معظم انقلاب از اصل مذاکرات و تیم مذاکره کننده کشورمان و از سوی دیگر مقاومت مردم ایران در برابر تحریم ها و زیاده خواهی دشمنان این کیان است.

تیم مذاکره کننده؛ فرزندان انقلاب

رهبر معظم انقلاب با ترسیم استراتژی «نرمش قهرمانانه» مسیر لازم برای تحقق گفت‌وگوهای هسته ای را فراهم ساختند؛ آیت الله خامنه ای با حمایت از اتخاذ ابتکار عمل در سیاست خارجی دولت یازدهم با تاکتیک مذاکره با کشورهای 1+5 موافقت کردند. رهبرمعظم انقلاب در سخنرانی 20 فروردین 1393 با مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی فرمودند« موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیر فوق العاده باشد.» و همچنین ایشان بارها از تیم مذاکره کننده کشورمان حمایت کردند و در همین راستا فرمودند « هیچ‌کس نباید این مجموعه‌ی مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ی شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ی یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچّه‌های خودمان هستند، بچّه‌های انقلابند؛ یک مأموریّتی را دارند انجام می دهند. کار سختی هم هست [که‌] بر عهده‌ی اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده‌ی آنها است انجام میدهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده میشود - که اینها سازش‌کارند، و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرفها نیست.12/08/1392» و « ما به تیم مذاکره‌کننده‌ی کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آنها به دست‌اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه‌ی چنین کاری را نیز نخواهند داد. 16/04/1393» در همین راستا عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بیان داشت« رهبر انقلاب همیشه از عاملین و مسئولین اجرایی کشور حمایت و پشتیبانی کرده‌اند. در بحث مذاکرات هم به همین ترتیب بوده است؛ البته با حمایت و ملاطفت بیشتری که واقعاً برای اعضای تیم مذاکره‌کننده بسیار تأثیرگذار و دلگرم‌کننده بوده است. عبارت «بچه‌های انقلاب» که ایشان برای تیم مذاکره‌کننده به کار بردند، در آن شرایط سخت، برای ما یک دنیا ارزش داشت؛ برای ما که همواره خودمان را «سرباز انقلاب» دانسته و می‌دانیم، این تعبیر فرزند انقلاب بسیار لذت‌بخش بود.»

مقاومت ملی در برابر تحریم ها

مردم ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی با آگاهی از اهرم فشار تحریم ها از سوی کشورهای غربی، از الگوی راهبردی بازدارنده مقاومت ملی در برابر تحریم ها بهره جستند. دشمنان انقلاب اسلامی در چند سال اخیر با افزایش سطح تحریم ها درصدد بودند که امنیت روانی جامعه را با چالش های اقتصادی خدشه دار نمایند اما ملت ایران با ایستادگی در برابرتحریم های غیرانسانی هویت ملی خود را به رخ دشمنان ایران کشاندند و این سلوک رفتارجمعی از سوی ایرانیان یکی از موانع وچالش های عمیق طرف غربی برای ارتقا سطح تحریم ها و مواجه با خواسته های ملت ایران است.

زیاده خواهی پایان ناپذیر غرب

کنش رفتاری کشورهای غربی در عرصه روابط بین الملل در قبال جمهوری اسلامی ایران همواره دارای ماهیتی خصمانه و زیاده خواهانه است؛ جمهوری اسلامی ایران در مقطع کنونی برای اثبات حسن نیت خود در بهره گیری صلح آمیز فناوری هسته ای به سمت میز مذاکره رفته است و راهکار «گفت و گو» را بهترین راه حل خردمندانه برای ایجاد تفاهم پایدار در سپهر سیاست جهانی قلمداد می کند، گرچه همچنان آگاه است که طرف مقابل اصرار بر افزایش دامنه مطالبات خود نسبت به جمهوری اسلامی دارد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز تاکیذ داشته اند، خیلی هم به مذاکرات خوشبین نیست و راه حل را در اتکای به درون و اقتصاد مقاومتی جستجو می کند.

 

گزارش از : مسعود ندافان

کد N602072

وبگردی