آفتاب

سفر پاپ به ترکیه آغاز شد/ سخنرانی رهبر کاتولیک ها درباره لزوم پرهیز از خشونت

سفر پاپ به ترکیه آغاز شد/ سخنرانی رهبر کاتولیک ها درباره لزوم پرهیز از خشونت

رهبر کاتولیک های جهان از امروز جمعه سفر خود به ترکیه را آغاز کرده و گویا قرار است در اولین سخنرانی خود از لزوم پرهیز از افراط گرایی و خشونت سخن بگوید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "پاپ فرانسیس" برای نخستین بار از زمانی که به این مقام انتخاب شده است، به ترکیه سفر کرده و طی سه روز از آنکارا و استانبول دیدار می کند.

در نخستین روز سفر، رهبر کاتولیک های جهان، در آنکارا با "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و گفتگو می‌کند.

پس از آنکارا پاپ فرانسیس برای دو روز به استانبول می‌ رود؛ جایی که علاوه بر بازدید از بناهای تاریخی شهر به دیدار بارتولومئوس اول، اسقف اعظم قسطنطنیه، خواهد رفت.

پیش از پاپ فرانسیس، پاپ بندیکت شانزدهم، در سال ۲۰۰۶ میلادی به ترکیه سفر کرده بود. سفری که زیر سایه گفته‌ های پاپ پیشین در مورد خشونت و اسلام با اعتراضات و جنجال‌هایی همراه بود.

روزنامه حریت از سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نقل کرده است که اتحاد تمدن‌ ها، گفتگو بین فرهنگ‌ ها، بیگانه‌ هراسی، مبارزه با نژادپرستی و توسعه سیاسی منطقه از محورهای گفتگوها و دیدارهای پاپ فرانسیس است.

گفته می شود در مراسم استقبال از پاپ در کاخ ریاست‌ جمهوری در آنکارا، نزدیک به ۹۰۰ نفر از خبرنگاران و روزنامه‌ نگاران شرکت می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید موضوع امنیت پاپ فرانسیس از اهمیت فوق‌ العاده‌ای برای مقامات ترک برخوردار است و به نظر نمی‌ رسد او از نزدیک به دیدار جمعیت برود. علاوه بر آن در آنکارا دو هزار و ۷۰۰ مامور پلیس و در استانبول هفت هزار مامور پلیس مسئول حفظ امنیت خواهند بود.

فردا شنبه قرار است پاپ به ایاصوفیه، کلیسای بنا شده در دوره امپراتوری بیزانس که در زمان سلطان محمد دوم به مسجد تبدیل شد، و اکنون موزه است، برود.

کد N601933

وبگردی