آفتاب

هشدار فرانسه به رهبران آفریقایی درباره دست بردن در قانون اساسی برای ماندن در قدرت

هشدار فرانسه به رهبران آفریقایی درباره دست بردن در قانون اساسی برای ماندن در قدرت

رییس جمهوری فرانسه به رهبران آفریقایی درباره تلاش برای تغییر در قانون اساسی به منظور ماندن در قدرت هشدار داد و گفت، آنها باید از خروج اجباری رییس جمهوری بورکینافاسو عبرت بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه که امروز (جمعه) به سنگال می‌رود تا در نشست کشورهای فرانسوی زبان از غرب آفریقا شرکت کند به دنبال مدیریت تعادل و توازن در منافع منطقه‌ای پاریس به ویژه در مستعمرات سابق فرانسه در آفریقا است و همچنین خواستار دموکراسی در این کشورهاست.

اولاند گفت: خروج بلز کامپائوره، رییس جمهوری مستعفی بورکینافاسو به خاطر تلاشش در تغییر قانون اساسی و تصدی قدرت برای مدتی بیشتر باید درس عبرتی برای رهبران آفریقا باشد، چراکه نمی‌توان برای منافع شخصی قانون اساسی را تغییر داد.

فرانسه روابط تاریخی با کشورهای آفریقایی دارد و برای مقابله با شبه نظامیان مرتبط با القاعده در آفریقا هزاران نیرو در این کشورها مستقر کرده است و به همین دلیل از نفوذ زیادی در کشورهای قاره سیاه برخوردار است.

رییس جمهوری فرانسه با اشاره به نگرانی تثبیت قدرت رهبران کشورهایی چون بنین، جمهوری دموکراتیک کنگو و روآندا به وسیله تغییر در قانون اساسی ادامه داد: رهبران این کشورها باید از سرنوشت رییس جمهور مستعفی بورکینافاسو عبرت بگیرند که در پی تلاشش برای تداوم قدرت با قیام مردم روبه‌رو شد.

اولاند در پاسخ به سوالی درباره اینکه مدت رهبری در کشورهایی چون جمهوری چاد، کامرون، توگو و گابون هیچ محدودیتی ندارد، گفت: برگزاری یک انتخابات دموکراتیک و آزاد در این کشورها ضرورت دارد.

انتهای پیام

کد N601811

وبگردی