آفتاب

جای خالی رقابت‌های بین‌المللی در کارنامه تنیس بازان ایران

جای خالی رقابت‌های بین‌المللی در کارنامه تنیس بازان ایران

تنیس بازان ایران در حالی در مسابقات فیوچرز کیش به رقابت با بازیکنان خارجی می‌پردازند که مقابل تجربه آنها حرفی برای گفتن ندارند.

به گزارش ایسنا، برگزاری مسابقات تنیس فیوچرز کیش دوباره از سر گرفته شد و تنیس بازان ایران که هیچ رقابت برون مرزی در برنامه‌هایشان دیده نمی‌شود فرصت این را پیدا کردند که رقابتی با تنیس بازان کشورهای دیگر داشته باشند، اما در هفته‌ یازدهم فیوچرز کیش تنها پنج تنیس باز ایرانی در جدول اصلی حضور داشتند که این پنج نفر نیز در همان روز اول با شکست برابر حریفان خود کنار رفتند و باید از بیرون نظاره‌گر ادامه رقابت‌ها باشند و بینند این بار عنوان نخست به کدام کشور می‌رسد. اتفاقی که البته با توجه به اختلاف سطح، قابل پیش‌بینی هم بود.

نکته قابل تامل در این رقابت‌ها این است که تنیس بازان ایران به دست چه بازیکنانی از گردونه رقابت‌ها حذف شدند و امتیازی که باعث برتری تنیس بازان فرانسه، لهستان، پرتغال، آرژانتین و کرواسی بر نمایندگان ایران شده چه چیز بوده است؟ مهم‌ترین وجه مشترک این بازیکنان حضور متعدد در مسابقات فیوچرز بوده است. اتفاقی که کمتر در کارنامه بازیکنان ایرانی به چشم می‌خورد. اگر همین مسابقات فیوچرز کیش هم برگزار نمی‌شد، ایرانی‌ها حضور در رقابت بین‌المللی را در سال 2014 تجربه نمی‌کردند.

* بررسی وضعیت حضور حریفان تنیس بازان ایران در مسابقات فیوچرز 2014

- آرکا دوس از لهستان

این تنیس باز لهستانی که در رده 890 جهان قرار دارد در هفته‌ یازدهم فیوچرز کیش انوشا شاهقلی را از پیش‌رو برداشت. او در سال 2014 و تا ماه نوامبر 17 هفته‌ در مسابقات فیوچرز کشورهای مختلف شرکت کرد که به جز هفته‌ یازدهم فیوچرز کیش سه مرتبه دیگر نیز در این مسابقات حضور داشته است.

(یک هفته‌) مصر، تونس (2 هفته‌)، لهستان (3 هفته‌)، گرجستان (3 هفته‌)، اسپانیا (2 هفته‌)، کیش (3 هفته‌)، زیمباوه (2 هفته‌) و چک (یک هفته‌)

- واسکو مینسورادو از پرتغال

این بازیکن 20 ساله در رده 661 جهان قرار دارد. او که محسن حسین زاده را از پیش‌رو برداشت تا ماه نوامبر سابقه حضور در 26 هفته‌ مسابقات فیوچرز را دارد.

مصر (4 هفته‌)، اسپانیا (5 هفته‌)، پرتغال (11 هفته‌) ، رومانی (5 هفته‌)

- الکسیس ماسایک از فرانسه

این بازیکن 26 ساله تاکنون در پنج هفته‌ مسابقات فیوچرز کیش حضور داشته که در هفته‌ یازدهم توانست مهدی سوری را شکست دهد. در کارنامه او برای سال 2014 اسامی فیوچرزهای کشورهای متعددی وجود دارد که این بازیکن فرانسوی در آنها حضور داشته است که مجموع‌شان به عدد 31 می‌رسد.

تایلند (3 هفته‌)، فرانسه (8 هفته‌)، ایران (5 هفته‌)، اسپانیا (4 هفته‌)، یونان (2 هفته‌)، رژیم صهیونیستی (3 هفته‌)، مراکش، ایتالیا، ترکیه، بلژیک، صربستان، فنلاند، ایسنند (هر کدام یک هفته‌)

- داج کیکز از کرواسی

این بازیکن 23 ساله اهل کروات در جایگاه 498 جهان قرار دارد. برای نخستین بار حضور در مسابقات فیوچرز ایران را تجربه کرده که در همان تجربه اول امیر والا معدنچی را شکست داد. او نیز در مسابقات فیوچرز کشورهای متعددی حضور دارد که مجموع آن 26 هفته‌ رقابت است.

آلمان (3 هفته‌)، ترکیه (2 هفته‌)، کرواسی (15 هفته‌)، صربستان، اتریش، سن مارینو، ایتالیا، بوسنی و هرزگوین و اسلواکی (هر کدام یک هفته‌)

- فرانکو دی اسکات از آرژانتین

این تنیس باز که 20 سال سن دارد و در رده 913 جهان رنکینگ او است. دی اسکارت پیش از این سه هفته‌ در مسابقات فیوچرز کیش شرکت کرده و در چهارمین حضورش اشکان دبیری را در همان بازی اول حذف کرد.

این بازیکن هم تا نوامبر 2014 در 21 هفته‌ مسابقات فیوچرز شرکت داشته که بیشترین آن به فیوچرزهای کشورهای خود مربوط می‌شود.

آرژانتین (7 هفته‌)، ایران (3 هفته‌)، رژیم صهیونیستی (3 هفته‌)، ونزوئلا (3 هفته‌) هند (3 هفته‌) اوکراین و مکزیک (هر کدام یک هفته‌)

داستان برای تنیس بازان ایران به گونه‌ای دیگر است و حضور آنها در مسابقات بین‌المللی حتی به عدد 10 هم نمی‌رسد، در حالی که بازیکنان ایران برای پیشرفت و حداقل ارتقا رنکینگ خود به شدت نیازمند حضور در مسابقات فیوچرز هستند، اما رزومه تنیس بازان ایران در سال 2014 جاهای خالی بسیاری دارد که با این وضعیت حذف آنها به دست بازیکنانی که بارها و بارها در همین سال 2014 فیوچرزهای مختلف را تجربه کرده‌اند چندان دور از انتظار نیست.

- انوشا شاهقلی

این بازیکن در رده 1434 جهان قرار دارد که به غیر از هفته‌ یازدهم فیوچرز کیش در کل در شش هفته‌ فیوچرز را شرکت کرده که چهار هفته‌ آن مربوط به کیش است. یک هفته‌ در فیوچرز ترکیه حضور داشته که آن هم قبل از مسابقات دیویس کاپ بوده و یک هفته‌ نیز در فیوچرز گرجستان شرکت کرد که آن هم به بعد از مسابقات دیویس کاپ مربوط می‌شود.

- محسن حسین زاده

او هم از لحاظ رنکینگ جایگاه خوبی در جهان ندارد و در حال حاضر نفر 1581 جهان است. این بازیکن جوان علی‌رغم این که باید الان مسابقات زیادی را تجربه کرده باشد، تنها در چهار هفته‌ مسابقات شرکت کرده تمام آن فیوچرز کیش بوده است.

- امیر والا معدنچی

در رده 1446 جهان ایستاده است و همانند حسین زاده در سال 2014 تنها در فیوچرزهای کیش شرکت کرده که البته تعداد آن نسبت به حسین زاده بیشتر است. معدنچی در کل حضور در 9 هفته‌ فیوچرز کیش را در کارنامه دارد.

- اشکان دبیری

او هم مانند شاهقلی از بازیکنان با تجربه و قدیمی تنیس ایران است، اما در مقابل نام او رنکینگ 1830 جهان وجود دارد. دبیری تا ماه نوامبر تنها در دو هفته‌ فیوچرز شرکت کرده که هر دو هفته‌ نیز مربوط به مسابقات فیوچرز کیش است.

ا‌نتها‌ی پیا‌م

کد N601507

وبگردی