آفتاب

نقاشی خط هایی که سماع می کنند/ زنگ تفریحی میان آثار حرفه ای

نقاشی خط هایی که سماع می کنند/ زنگ تفریحی میان آثار حرفه ای

عین الدین صادق زاده و محسن دایی نبی دو هنرمندی که در عرصه نقاشی خط شناخته شده اند، از امروز مجموعه ای از آثارشان را در گالری نگاه به نمایش می گذارند؛ آثاری که به گفته این دو هنرمند خط عنصر اصلی آن ها و حاصل تفکر خلق در لحظه است.

عین الدین صادق زاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آثاری که در این نمایشگاه به نمایش می گذارد، توضیح داد: در این نمایشگاه حدود 15 اثر که روی مقوا با تکنیک اکرولیک کار کرده ام و در واقع زنگ تفریح میان آثار حرفه ای تر من است، روی دیوار می رود که این آثار در ابعاد کوچک 35 در 50 و 100 در 70 ارائه می شود.

او همچنین از برپایی نمایشگاه دیگری از آثارش در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: سال آینده مجموعه ای از آثارم را به نمایش خواهم گذاشت که تلفیقی از تکنیک های مختلف من در دوره های کاری سال های گذشته است و در ابعاد بزرگ روی دیوار می رود.

وی درباره این آثار توضیح داد: در این آثار جدید با ترکیب تکنیک های مختلف به یک ترکیب بندی جدید رسیده ام و این تکنیک های مختلف با رویکرد تازه ارائه می شود.

صادق زاده با اشاره به مکانی که برای ارائه آثارش انتخاب خواهد کرد، ادامه داد: فرهنگسرای نیاوران به من پیشنهاد شده است ولی هنوز به تصمیم قطعی نرسیده ام، این آثار تابلوهای بزرگی است که باید به هر حال در یک گالری بزرگ به نمایش گذاشته شود.

این هنرمند نقاش و  خوشنویس همچنین از ارائه آثارش در حراج های مختلف از جمله ساتبیز خبر داد و یادآور شد: آثارم در حراج های مختلف کریستیز، بونامز و ... ارائه و فروخته شده است و به  تازگی نیز یکی از آثارم برای ارائه در حراج ساتبیز انتخاب شده است.

صادق زاده درباره تفاوت هایی که در آثار تازه اش به نسبت گذشته دیده می شود، توضیح داد: در آثار تازه من رنگ وارد شده است ولی همچنان بر بافت توجه ویژه ای شده است.

او درباره جایگاه خطوط در آثارش متذکر شد: من خوشنویسم و همواره به خطوط در آثارم پایبندم، خوشنویسی در آثار من اصل مهمی است و در نقاشی خط نیز معتقدم که متریال و عنصر اصلی فونت حروف است، حروف و خطوط به معنی گرافیکی آن و یا کلاسیک نقش ویژه ای را در آثار نقاشی خط ایفا می کند.

این هنرمند خوشنویس با بیان این که دغدغه او خوانده شدن حروف در آثارش نیست، تأکید کرد: معتقدم که باید به جوهر خط نزدیک شد و زمانی که خوشنویسی در ذات شما نهفته باشد، در آثار مدرن و با برخورد گرافیکی هم می توان به خط وفادار بود حتی اگر این آثار اکسپرسیو باشد چرا که از جوهر دست یک خوشنویس برخاسته است.

محسن دایی نبی هنرمند دیگری که آثارش را از 6 آذرماه در کنار آثار عین الدین صادق زاده در گالری نگاه به نمایش می گذارد، در گفتگویی تلفنی با خبرنگار مهر درباره این نمایشگاه مشترک توضیح داد: آن چه باعث پیوند ما در این نمایشگاه مشترک است، تفکر خلق در لحظه است. همان که در فرهنگ شرق دور به آن نقاشی یا خوشنویسی ذن می گویند.

وی اضافه کرد: نقاشی یا خوشنویس ذن یعنی خلق اثر توأم با مراقبه. خلق آثار در لحظه که با سرعت بالا انجام می شود، مستلزم آن است که هنرمند سالیان دراز کار کرده و دستش آموخته باشد به طوری که دست و ذهن به اندازه ای هماهنگ و آماده باشد که آن چه هنرمند در ذهن دارد، در لحظه روی بوم منتقل شود.

دایی نبی درباره آثاری که روز پنجشنبه در گالری نگاه به نمایش خواهد گذاشت، توضیح داد: من زمانی که بسیار خوشحال و سرشار از شادی هستم، کار می کنم و این مجموعه آثاری است که در حالت سرخوشی من پدید آمده است.

او این آثارش را مجموعه خط نقاشی های سماع ذکر کرد که شامل 12 اثر با تکنیک مرکب روی مقواست و در ابعاد مختلف 50 در 50 و در 100 در 70 ارائه می شود.

دایی نبی در بخش دیگری از سخنانش درباره جایگاه خط در آثارش گفت: ما از دل خوشنویسی برآمده ایم، درست مثل شاعری که شعر سپید می گوید، اما سابقه سرایش شعر منظوم را داشته است، در آثار ما نیز خوشنویسی و خط جایگاه ویژه ای دارد.

این هنرمند خوشنویس تصریح کرد: در نقاشی خط های امروز با دو گونه آثار مواجه ایم، آثاری که با صبغه خوشنویسی همراه است و آثاری که فاقد آن است، ما بر این باوریم که اگر هنرمندی توان اجرای دستش به گونه ای باشد که خطوط را خوب اجرا کند و سیمرغ ذهنش پران باشد و در عین حال عرصه بیشتری را برای پرواز داشته باشد، به نسبت نقاشان در ورود به عرصه نقاشی خط به خوبی از پس آن برمی آید.

برمک فتحی مدیر گالری نگاه نیز درباره برپایی این نمایشگاه گروهی گفت: آقایان صادق زاده و دایی نبی از موفق ترین و شناخته شده ترین هنرمندان خط نقاشی هستند که مدتها با آنها رایزنی کردیم تا بتوانیم آثار هر دو هنرمند را در گالری نگاه در لواسان به نمایش بگذاریم.

او با بیان این که شناساندن هنرمندان کمترشناخته شده از جمله اصلی ترین فعالیت های این گالری است یادآور شد: در این گالری به صورت فصلی به آثار هنرمندان کمتر شناخته شده، هنرمندان شهرستانی و هنرمندان شناخته شده می پردازیم.

او بازدیدکنندگان آثار گالری نگاه در لواسان را گالری گردان حرفه ای دانست که علاوه بر بازدید از آثار هنری، برای گردشگری و استفاده از فضای منطقه لواسان به این گالری سر می زنند.

فتحی همچنین از رایزنی گالری نگاه با گالری های خارج از ایران خبر داد و گفت: هدف ما تنها فروش آثار در بازارهای هنری داخلی نیست، بلکه نگاهی نیز به بازارهای خارجی داریم و با گالری های خارج از ایران در نیویورک، لندن و ... در ارتباط هستیم و در طول سال 20 تا 30 اثر ایرانی را به آنها می فروشیم.

نمایشگاه آثار نقاشی خط عین الدین صادق زاده و محسن دایی نبی، پنج شنبه 6 آذرماه در گالری نگاه واقع در لواسان، ابتدای بلوار اصلی، خیابان شکوفه، انتهای کوچه گلزار، پلاک 32 گشایش خواهد یافت و تا 18 آذرماه از ساعت 14 تا 20 آماده بازدید علاقه مندان است.

 

کد N600703

وبگردی