آفتاب

گزارش کمیته حقیقت‌یاب مصری درباره وقایع 30 ژوئن/تاکید بر تاسیس دیده‌بان حقوق بشر

گزارش کمیته حقیقت‌یاب مصری درباره وقایع 30 ژوئن/تاکید بر تاسیس دیده‌بان حقوق بشر

کمیته حقیقت‌ یاب رخدادهای 30 ژوئن مصر گزارش نهایی خود را در خصوص این رخدادها اعلام و تاکید کرد که 30 ژوئن نتیجه تحولات پی درپی اجتماعی و تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، فواد عبدالمنعم ریاض، رئیس کمیته حقیقت یاب رخدادهای 30 ژوئن در کنفرانسی مطبوعاتی که در سالن اصلی مجلس شورای سابق مصر برگزار شد گزارش این کمیته در خصوص رخدادهای 30 ژوئن را اعلام و تاکید کرد: رخدادهای 30 ژوئن از خلأ‌ به وجود نیامده است بلکه نتیجه تحولات پی در پی تاریخی و اجتماعی بوده است.

وی گفت: کمیته ما به صورت مستقل عمل می‌کند و هدف ما حفظ اسناد و مدارکی است که در برخی مسائل در مقابل دادگاه به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم کسی را در رخدادهای 30 ژوئن متهم کنیم و از مهمترین پیشنهادهای ما محکوم نکردن هیچ فردی در این رخدادها است.

عبدالمنعم ریاض تاکید کرد: ما از دولت می‌خواهیم تا به تمامی قربانیان این رخدادها غرامت بپردازد و اجازه تشکیل احزاب دینی را در مصر ندهد.

وی تاکید کرد: ما همچنین خواهان بازنگری در تمامی احزابی هستیم که براساس گرایشات دینی تشکیل شده‌اند و همچنین از دولت می‌خواهیم در قانون تظاهرات و تجمعات بازنگری کند.

عبدالمنعم ریاض افزود: همچنین باید قانون مجازات‌ها اصلاح شود و از تبعیض علیه زنان و غیر مسلمانان در مصر ممانعت به عمل بیاید.

وی گفت: وزارت کشور باید به تقویت مهارت‌های پلیس و برخورد مناسب با زندانیان بپردازد.

عبدالمنعم ریاض ادامه داد: ما خواهان تاسیس دیده بان حقوق بشر در مصر برای تقویت و احترام به حقوق مصری‌ها در این کشور هستیم و همچنین باید تغییرات جدیدی در موسسات دینی ایجاد شود.

وی در خصوص صحرای سیناء نیز تاکید کرد: دولت باید به بهبود خدمات رسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای ساکنان سینا اقدام کند و همچنین خط راه آهنی به شهر رفح ایجاد شود.

وی همچنین در توسعه صحرای سیناء همزمان با مقابله با تروریسم در این استان تاکید کرد.

انقلاب 30 ژوئن مصر با برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر و آغاز تظاهرات اخوان المسلمین در اعتراض به برکناری وی رخ داد.

انتهای پیام

کد N599792

وبگردی