آفتاب

صادرات چوب اجرا نشده ممنوع شد

صادرات چوب اجرا نشده ممنوع شد

صادرات چوب پس از یکسال ممنوعیت، اوایل آبان امسال از سوی گمرک آزاد اعلام شد اما وزارت جهاد کشاورزی در همان ابتدا، از این آزادسازی به صراحت انتقاد کرد و اکنون درست پس از گذشت یک ماه، معاون وزیر جهاد کشاورزی از ممنوع شدن صادرات این محصول خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، به دلیل اینکه در گذشته صادرات چوب فرآوری نشده انجام می‌شد، از آبان پارسال صادرات این محصول ممنوع شد تا اینکه مدیرکل دفتر صادرات سازمان گمرگ، پنجم آبان امسال اعلام کرد که صادرات چوب به استثنای هیزم و زغال چوب، صرفا با ارائه مجوز از وزارت جهاد کشاورزی و با رعایت سایر مقررات بلامانع شده است.

اما با توجه به اینکه ایران سالانه به پنج میلیون متر مکعب چوب نیاز دارد که 3.5 میلیون مترمکعب آن از محل زراعت چوب و جنگل‌های شمال و مابقی (1.5 میلیون مترمکعب) از طریق واردات تامین می‌شود، معاون وزیر جهاد کشاورزی به صراحت اعلام کرد که هیچ‌گونه مجوزی برای صادرات چوب صادر نخواهد شد.

به گفته جلالی صادرات محصولی که برای تامین نیاز داخلی آن به واردات نیازمند هستیم، معنایی ندارد.

لذا سازمان جنگل‌ها براساس شرایط کشور و نیازمندی به چوب با این مصوبه مخالفت کرد و پس از پیگیری‌هایی توانست طی هفته‌های گذشته، ممنوعیت صادرات چوب را به گمرک ابلاغ کند.

گرچه سال‌های گذشته چوب به کشورهایی مانند عراق، امارات و ... صادر می‌شد اما با توجه به نیاز کشور به مصرف داخلی این محصول، ارزشمندی چوب‌های استحصال شده از جنگل‌های کشور و نوپا بودن زراعت چوب، به نظر می‌رسد ممنوعیت صادرات چوب که واردکننده آن نیز هستیم، منطقی است.

انتهای پیام

کد N599738

وبگردی