آفتاب
مطهرنیا در گفت و گو با ایلنا:

مذاکرات وین٬ پیروزی بزرگی در مذاکرات هسته‌ای ایران بود

مذاکرات وین٬ پیروزی بزرگی در مذاکرات هسته‌ای ایران بود

مذاكرات وین در رسیدن به اوج پیچ خطرناك تصمیم گیری و سرازیر شدن به یك جغرافیای معنا دار در جهت یك توافق هسته ای قرارگرفت و بازتاب آن در جهت نگارش متنی مستحكم در پس از مذاكرات نهایی پیشنهاد شد به حدی كه این موضوع به تیتر زدن رسانه های خارجی رسید و رسیدن به یك تفاهم نهایی را ارزیابی كرد.

یک كارشناس مسائل بین‌الملل تاكید كرد: مذاكرات وین در رسیدن به اوج پیچ خطرناك تصمیم‌گیری و سرازیر شدن به یك جغرافیای معنادار در جهت یك توافق هسته‌ای قرار گرفت و بازتاب آن در جهت نگارش متنی مستحكم پس از مذاكرات نهایی پیشنهاد شد به حدی كه این موضوع به تیتر رسانه‌های خارجی مبنی بر رسیدن به یك تفاهم نهایی تبدیل شد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به لابی عربی – صهیونیستی كه در لحظات آخر توافق خود را نمایان كرد،  گفت: وین10 نشان‌دهنده رسیدن مذاكرات به نقطه اوج پیچ خطرناك مذاكرات هسته‌ای بود اما دیدار جان كری با سعود الفیصل٬ در هواپیمای شخصی فیصل و همچنین تلاش‌ها و ادبیات بنیامین نتانیاهو كه برگرفته از روند توافقات وین بود، به نوعی مسیر مذاكرات را تغییر داد تا جایی كه بازتاب ادبیات رژیم صهیونیستی در سخنرانی جان كری به وضوح دیده می‌شود و می‌دانستند كه وین 10 آماده توافق و در آستانه عملیاتی شدن بود.

وی ادامه داد: مذاكرات وین در رسیدن به اوج پیچ خطرناك تصمیم‌گیری و سرازیر شدن به یك جغرافیای معنادار در جهت یك توافق هسته‌ای قرار گرفت و بازتاب آن در جهت نگارش متنی مستحكم پس از مذاكرات نهایی پیشنهاد شد به حدی كه این موضوع به تیتر رسانه‌های خارجی مبنی بر رسیدن به یك تفاهم نهایی تبدیل شد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اظهار نظر منتقدین در خصوص مذاكره‌كنندگان اظهار داشت: سیاست پیش گرفته‌شده در وین٬ توافقی را نشان داد كه با تلف كردن سرعت و روند مذاكرات هم در آمریكا و هم در ایران منتقدین مذاكره‌كنندگان خود را به باد انتقاد گرفتند به طوریكه در آمریكا فشارهایی بر روی اوباما وارد شد و در تهران نیز عده‌ای خلاف صحبت‌های مقام معظم رهبری٬ این پیروزی را یك شكست در سیاست خارجی تلقی كردند و درون‌مایه‌های خود را به سرعت به نمایش گذاشتند. در حالی که مذاکرات وین پیروزی بزرگی به شمار می‌رفت.

مطهرنیا افزود: باید توجه داشت كه این نوع پیمان‌نامه هسته‌ای به نوعی سرعت مطمئنه را تلف خواهد كرد، باید در نگارش توافق نهایی دقت بسیار بالایی را به خرج داد به طوری‌كه این موضوع در سخنان جان كری و محمدجواد ظریف هم دیده می‌شود.

یک كارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با اشاره به برخی از جریانات سیاسی داخلی كه تمدید مذاكرات را به گونه‌ای شكست در مذاكرات می‌دانند٬ تصریح كرد: بعضی‌ها در داخل اقدام به نقد روند مذاكرات هسته‌ای و اقدامات تیم مذاكره‌كننده ایرانی می‌كنند اما وزیر خارجه كشورمان با بیان اینكه ”عده‌ای خوشحال شدند اما در آینده نیمه‌خوشحال خواهند شد”؛ حركت و جمله دیپلماتیك را از خود بروز داد چراكه عده‌ای از روند پیش‌آمده خوشحال هستند و از این موضوع به نفع خود بهره‌برداری می‌كنند.

کد N599736

وبگردی