آفتاب

آمین نمایندگان برای هدایت مطهری/حامیان دولت لیدر مخالفان فرهادی

آمین نمایندگان برای هدایت مطهری/حامیان دولت لیدر مخالفان فرهادی

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم با حاشیه های فراوانی روبرو بود که از انتقاد لاریجانی به اظهارات مطهری آغاز شد و تا لیدری جریان مخالف وزیر پیشنهادی توسط حامیان دولت ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، جلسه بررسی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم ساعت 8:15 به ریاست علی لاریجانی و با حضور 197 نماینده مجلس آغاز شد.

- در ابتدای جلسه تعداد زیادی از نمایندگان برای سخنرانی در خصوص مخالفت یا موافقت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی در جایگاه هیات رئیسه حضور یافته بودند. بر این اساس فقط 5 نماینده برای مخالفت با وزیر پیشنهادی ثبت نام کرده بودند و 104 نماینده برای موافقت با وزیر پیشنهادی در سامانه مجلس ثبت نام کرده بودند.

- پس از آنکه قرعه کشی برای انتخاب موافقان و مخالفان انجام شد، محمد مهدی رهبری نماینده مردم رودسر برای سخنرانی در موافقت با وزیر پیشنهادی انتخاب شد.

- تعدادی از نمایندگان از جمله محمد رضا تابش و حامیان دولت اطراف وی جمع شدند و پس از آن نیز حداد عادل و نجابت نزد وی آمدند اما در پایان، رایزنی هیچ کدام از دو گروه پاسخ نداد و رهبری قسمتی از وقت خود را به قربانی نماینده همشهری اش داد.

- حدود ساعت 8:30 رئیس جمهور همراه با ستاری معاون علمی رئیس جمهور، فانی وزیر آموزش و پرورش، نجفی سرپرست وزارت علوم، انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، شهیدی رئیس بنیاد شهید، جهانگیری معاون اول، صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور و نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور وارد مجلس شد.

- در جلسات رای اعتماد قبلی تقریبا همه کابینه رئیس جمهور را همراهی می کردند اما این بار فقط قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و علوی وزیر اطلاعات به این جمع اضافه شدند.

- مجلس به دلیل تاخیر رئیس جمهور وارد دستور کار دوم که بررسی طرح مقررات مالی دولت بود، شد. بنابراین هنگام حضور رئیس جمهور در مجلس در راستای این طرح یک پیشنهاد  مطرح بود که باعث شد مدتی بررسی رای اعتماد به تعویق بیافتد.

- پس از پایان بحث لاریجانی از رئیس جمهور دعوت کرد که برای سخنرانی در جایگاه حضور یابد اما روحانی که در حال صحبت با یکی از نمایندگان بود متوجه دعوت لاریجانی نشد. اما بعد از گذشت دقایقی با اشاره های نمایندگان و معاون اول متوجه شد که باید در جایگاه مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی حضور یابد.

- رئیس جمهور با اشاره به خبرسازی برخی از رسانه ها، گفت: رای نیاوردن وزرا را سایت ها و رسانه ها نباید به مسائلی منتسب کنند که نتیجه آن اهانت به نمایندگان باشد.

- وی در اظهاراتی چالش برانگیز گفت: وقتی گفتمانی رای آورده که 13 میلیون اختلاف رای با نامزد بعدی داشته نشان از این دارد که این گفتمان مورد تایید اکثریت مردم است.

- این اظهارات روحانی موجب اعتراض نمایندگان شد که لاریجانی از نمایندگان خواست آرامش جلسه را حفظ کنند.

- همزمان قاسم جعفری نماینده بجنورد و احمد توکلی نماینده تهران آیین نامه های خود را به نشانه اعلام تذکر بالا گرفتند، وساطت نمایندگان نیز نتوانست جعفری را از دادن تذکر منصرف کند.

 

- اظهارات روحانی فضای آرام رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم را به هم ریخت این در حالی بود که روحانی در جلسات رای اعتماد قبلی در مجلس اظهاراتی که موجب تنش باشد را مطرح نمی کرد اما در این جلسه که قاطبه مجلس با فرهادی همراه بودند، فضای مجلس دچار چالش شد.

- پس از پایان اظهارات رئیس جمهور، حمید رسایی و حسین طلا دو عضو فراکسیون اصولگرایان نزد رئیس جمهور رفتند و با وی مشغول گفتگو شدند. پس از آن رئیس جمهور شخصا نزد فرهادی رفت و برای دقایقی با وی گفتگو کرد.

- رئیس جمهور ساعت 9:11 مجلس را ترک کرد.

- امروز متن بنری که روی سکوی مجلس نوصب شده نیز جالب توجه بود. این متن فرمایشی از مقام معظم رهبری بود که تاکید کرد روح تعامل و توافق و سازگاری باید بر هر سه قوه حاکم باشد.

- در ادامه جلسه مهدی هاشمی، الیاس نادران، محمد مهدی رهبری و محمد حسین قربانی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی و علی مطهری، علی محمد احمدی و مشهدی عباسی به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی برای سخنرانی در صحن علنی مجلس معرفی شدند.

- علی مطهری اولین نماینده ای بود که در مخالفت با وزیر پیشنهادی سخنرانی کرد. مطهری که به حمایت از دولت مشهور است پیش از این در موافقت با دانش آشتیانی سخنرانی کرده بود. وی این بار اعلام کرد که به این دلیل تصمیم دارد که در مخالفت با وزیر صحبت کند که احساس می کند گفتمان اصولگرایی مجلس به خطر افتاده و تلاش دارد که از حیثیت و اعتبار مجلس دفاع کند. این اظهارات واکنش گسترده نمایندگان را در پی داشت.

- وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: شما، میلی منفرد، نیلی احمد آبادی و دانش آشتیانی را به بهانه امضای نامه در حمایت از فتنه رد صلاحیت کردید. فرهادی نیز این نامه را امضا کرده است، نباید رای اعتماد بدهید.

- تعدادی از نمایندگان در واکنش به این اظهارات مطهری با صدای بلند اعلام کردند که فرهادی این نامه را امضا نکرده است.

- وی در ادامه سخنرانی خود که در واقع مخالفت با مجلس بود تا مخالفت با وزیر پیشنهادی، اتهاماتی را متوجه مجلس کرد و گفت: چون فرهادی قول هایی در مورد انتصابات به شما داده می خواهید به او رای اعتماد دهید. این اظهارات مطهری موجب اعتراضات شدید نمایندگان شد. لاریجانی نیز دیگر اظهارات مطهری را تاب نیاورد و گفت شما باید نقد وزیر را انجام دهید، در نقد مجلس فرصت دارید در نطق های میان دستور صحبت کنید.

- پس از پایان اظهارات مطهری که با اعتراضات نمایندگان همراه بود، لاریجانی گفت: دو نکته را باید در مورد اظهارات مطهری توضیح دهم اول اینکه اگر مجلس به فرهادی رای اعتماد بدهد می گویند معامله صورت گرفته، اگر رای اعتماد ندهد جور دیگر متهم می شود. این سخن ناجوانمردانه است.

- در جلسه بررسی رای اعتماد فرهادی، اظهارات حامیان دولت و موضع گیری های آنان تعجب آور بود. این بار محمد رضا تابش که لیدر جریان حامی دولت در مجلس است، مخالفان وزیر پیشنهادی را مدیریت می کرد. این در حالی است که وی در خصوص وزرای پیشنهادی پیشین موافقان را مدیریت و ساماندهی می کرد.

- بازار گفتگوی نمایندگان با وزرا نیز در صحن علنی مجلس گرم بود، این بار حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان نیز نزد فانی وزیر آموزش و پرورش رفت و برای دقایقی با وی مشغول گفتگو شد.

- محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه که از قسمتی از وقت محمد مهدی رهبری برای سخنرانی در موافقت با وزیر پیشنهادی استفاده کرد علی رغم پایان وقت سخنرانی، سخنان خود را جمع بندی نمی کرد. این امر موجب شد لاریجانی خطاب به وی گفت: آقای قربانی محذوذ شدیم.

- در ادامه مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: ما اگر اهل معامله بودیم بهتر بود با روسای جمهور معامله کنیم، حرف آقای مطهری حرف درستی نبود.

- علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به شوخی گفت: شما هم معامله را به هم نزنید.

- نادران نیز از قسمتی از وقت مهدی هاشمی برای سخنرانی استفاده کرد. وی ابتدا به اظهارات مطهری واکنش نشان داد و گفت: ایشان در مخالفت با وزیر پیشنهادی در واقع در مخالفت با مجلس صحبت کرد. می خواستند نامه ای از فتنه گران را بخوانند که خواندند و ما دعا می کنیم که هدایت شوند. نمایندگان نیز به این دعای نادران آمین گفتند.

- وی همچنین به اظهارات رئیس جمهور نیز واکنش نشان داد و گفت: در انتخابات سال 88 و 76 نیز فاصله رای نامزدها زیاد بود اما در سال 76 اصولگرایان به رقیب اصلاح طلب خود تبریک گفتند اما در سال 88 عده ای تمکین نکردند.

- نادران پیش از این در مخالفت با وزرای پیشنهادی علوم سخنرانی کرد و این بار دفاع سفت و سختی از سابقه سیاسی فرهادی کرد اما گفت موافقت ما مشروط است و با کسی عهد اخوت نبسته ایم.

- پس از پایان سخنرانی موافقان و مخالفان، فرهادی در جایگاه مجلس برای سخنرانی حاضر شد. در این هنگام عمران علیمحمدی نماینده مردم ایلام در جایگاه حاضر شده و چفیه ای بر دوش فرهادی انداخت که این امر موجب شد نمایندگان صلواتی را در صحن علنی ختم کنند. وی موضع گیری های شفاف سیاسی خود را مطرح کرد و اعلام کرد که فتنه خط قرمز اوست و سخنان مقام معظم رهبری فصل الخطاب.

- نمایندگان با فریادهای احسنت خود اظهارات وی را تایید کردند.

- پس از پایان سخنرانی های فرهادی نیز، اخذ رای نمایندگان آغاز شد. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس در هنگام برگزاری جلسه رای اعتماد باید وزرا صحن را ترک کنند اما نمایندگان، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت را رها نمی کردند. این امر موجب شد لاریجانی بارها از هاشمی تشکر کند تا بدین وسیله وی را وادار به خروج از مجلس کند.

در پایان وزیر پیشنهادی علوم با 197 رای موافق، 28 رای مخالف، 10 رای ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در مجلس توانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

کد N599690

وبگردی