آفتاب

36 در صد افغان ها زیر خط فقر زندگی می کنند

36 در صد افغان ها زیر خط فقر زندگی می کنند

رئیس جمهوری افغانستان شمار افرادی که زیر خط فقر زندگی می کنند، 36 در صد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های افغان، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در اولین روز سفرش به نپال در مورد عقب ماندگی و علل آن در جهان به خصوص در جنوب آسیا سخنرانی کرد و عقب ماندگی را حالتی از فقر و نابرابری دانست که قابل حل است.

محمد اشرف غنی گفت افغانستان یک کشور عقب مانده است که 36 در صد مردم آن در زیر خط فقر زندگی می کنند و این عقب ماندگی یک نوع خشونت است.

وی گفت آسیای جنوبی هر روز با یک شکل از خشونت مواجه است و جنوب آسیا همچنان از منظر یکپارچگی اقتصادی در سطح پائین قرار دارد.

محمد اشرف غنی گفت اگر خواستار حل این مشکلات هستیم پس نیازمند بسیج منابع مالی و منابع بشری به شکل بسیار متفاوت تر هستیم.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین در دیدار با "مهیندرا راجا پاکسا" رئیس جمهوری سریلانکا در شهر کتماندو پایتخت نپال درباره گسترش روابط دو جانبه میان دو کشور در عرصه های مختلف بحث و تبادل نظر کرد.

رئیس جمهوری سریلانکا نیز تجارب خود را در زمینه برقراری صلح در کشورش در اختیار رئیس جمهوری افغانستان قرار داد و گفت مردم سریلانکا 30 سال از جنگ رنج بردند و ما مشکلات مردم افغانستان را درک می کنیم.

اشرف غنی با اشاره به پیشرفت های سریلانکا در زمینه اجتماعی و رشد اقتصادی گفت افغانستان می خواهد تجارب سریلانکا را در زمینه اصلاحات بخش علمی مورد استفاده قرار دهد.

دو طرف همچنین درباره همکاری های منطقه ای، روابط دو جانبه و روابط اقتصادی و تجاری گفتگو کردند.

"سوشیل کویرالا" نخست وزیر نپال نیز تامین صلح و ثبات را برای مردم هر کشور حیاتی خواند و گفت که نپال نیز در گذشته مانند افغانستان با جنگ و مشکلات دست و پنجه نرم کرده است.

وی اتصال میان کشورهای منطقه را ضرورت برای پیشرفت این منطقه خواند و گفت توسعه بیشتر منطقه می تواند آینده ای مترقی را برای مردم ما فراهم سازد.

کد N599504

وبگردی