آفتاب
با رای اعتماد نمایندگان؛

کلید وزارت علوم به فرهادی سپرده شد

کلید وزارت علوم به فرهادی سپرده شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 197 رای موافق، کلید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به محمد فرهادی سپردند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم،تحقیقات و فناوری موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شد.

در جلسه علنی امروز و پس از سخنان رئیس جمهور، نمایندگان موافق و مخالف فرهادی، رای گیری به عمل آمد که بر این اساس از مجموع 235 رای اخذ شده، محمد فرهادی با کسب 197 رای موافق، 28 رای مخالف و 10 رای ممتنع، رسما وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد.

پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا در مجلس، فرهادی سومین گزینه پیشنهادی دولت به مجلس بود که توانست از نیلی‌احمدآبادی و دانش‌آشتیانی پیشی گرفته و اعتماد نمایندگان را به خود جلب کند.

دکتر محمد فرهادی امروز در جلسه دفاع خود برای تصدی پست وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی پس از خواندن سوره انشراح، تقارن این جلسه را با ولادت امام محمد باقر (ع) که شکافنده علم و دانش است به فال نیک گرفت و گفت: کوشش جهادی برای دستیابی به دانش بشری، محصول بینش عمیق اخلاق جهادی و پیشرفت علمی است.

وی با تشکر از حسن ظن و اعتماد رئیس جمهور برای انتخاب وی به عنوان وزیر علوم، خطاب به نمایندگان خانه ملت گفت: کارنامه علمی و مدیریتی خود را در مقابل جانفشانی شهیدان و خانه شهدا ناچیز می دانم.

فرهادی با اشاره به سخنان مخالفان و موافقان جلسه رای اعتماد، نیازهای واقعی جامعه و نظام جامعه علمی کشور را متن عنوان کرد و گفت: باید به متن اینکه پیشرفت علمی کشور چه می طلبد و فردی که برای این مسئولیت انتخاب شده چه سابقه ای داشته توجه شود، براین اساس اجازه می خواهم به معرفی نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی کشور بپردازم.

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید براینکه نمایندگان با دیدگاه و سوابق من آشنا هستند و در این چند روزه با فراکسیون ها و کمیسیون های مختلف در خصوص دیدگاهها و اهداف خود به گفتگو نشستم افزود: امروز از این تریبون به مهم ترین رئوس برنامه ها می پردازم؛ شکی نیست که مساله محوری امروز و آینده کشور پیشرفت علمی و دانشگاه است و براساس فرمایشات امام خمینی (ره) دانشگاه مبدا تحولات جامعه است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نیز علم موجب اقتدار ملی است.

برای ارتقای علوم انسانی به میدان آمدم

وی با اشاره به فعالیت های خود در دو وزارتخانه علوم و بهداشت و 35 سال حضور فعال در عرصه های علمی پژوهشی گفت: سعی دارم بدون توجه به منافع شخصی، گره ای از کار فروبسته در این راه باز کنم و برای ارتقای همه علوم اعم از علوم انسانی و پایه به میدان مسئولیت آمدم.

فرهادی محور اصلی برنامه های خود را در 14 محور توضیح داد و گفت: ارتقای کیفیت آمورش عالی، ارتقای علمی رشته ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از تبدیل علم به فناوریهای مهم و تجاری سازی با اقتصاد دانش بنیان از جمله برنامه های مدنظر است.

وی با تاکید بر لزوم تحول علوم انسانی از راه اندازی مراکز رشد علوم انسانی و تاسیس اتاقهای نظریه پردازی و تقویت کرسی های آزاد اندیشی خبر داد و گفت: تحول علوم انسانی و بازبینی رشته ها از جمله برنامه های ما خواهد بود.

وزیر پیشنهادی علوم تنظیم سند تحول آموزش عالی کشور و کنار گذاشتن رشته های دانشگاهی که به درد کشور نمی خورد را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد و گفت: رشته های بین دانشگاهی و میان دانشگاهی باید تقویت شود.

توسعه فرهنگ عفاف و حجاب

فرهادی توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی از ایده تا بازار و حرکت به سمت الگوی ایرانی اسلامی دانشگاه و توسعه علوم و فناوری و پژوهش های قرآنی  نیز توسعه فرهنگ عفاف و حجاب با توجه به برنامه های موجود را از دیگر سرفصلهای برنامه های خود برشمرد.

وی با تاکید بر تعامل فعال با مراکز مختلف جهانی از طریق دیپلماسی علمی فرهنگی و ایجاد دانشگاه کارآفرینی و ماموریت گرا شدن دانشگاهها، گفت: توسعه متوازن هدفمند آموزش عالی براساس آمایش سرزمینی و متعادل سازی دانشگاهها، حفظ و ارتقای منزلت دانشجویان و آموزش و پژوهش تقاضا محور از دیگر برنامه ها خواهد بود.

وزیر پیشنهادی علوم بر ظرفیت سازی دانشگاهها و حمایت از انواع تشکل های دانشجویی و اساتید را در چارچوب ضوابط تاکید کرد و ادامه داد: دانشگاه ها باید محل تضارب آرا باشد.

وی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان در خصوص نشریات دانشجویی گفت: باید جلوی نشریات و انتشاراتی که در مسیر انقلاب و اجتماع حرکت نمی کنند گرفته شود.

مدیران آموزشی باید سرمایه های علمی را فراتر از سرمایه های حزبی بدانند

وی بر توزیع عادلانه امکانات پژوهشی و استفاده از حداکثر ظرفیت قانونی و اختیارات هیات های امنای دانشگاهها به عنوان دیگر برنامه های پیشنهادی خود تاکید کرد و افزود: مدیران آموزشی باید سرمایه های علمی را فراتر از سرمایه های حزبی بدانند.  
کد N599246

وبگردی