آفتاب

آهنی: اختلافات1+5 به آنها اجازه تفاهم نمی‌دهد

آهنی: اختلافات1+5 به آنها اجازه تفاهم نمی‌دهد

سفیر ایران در پاریس تاکید کرد: موضوع مهمی که در ایران نوعی اجماع در آن وجود دارد این است که نباید از حقوق هسته‌ای عقب‌نشینی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی آهنی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24 درباره تمدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: شما می دانید که نفع همه طرف‌ها در این است که به توافق برسند. اما این موضوع، متاسفانه به مبحث پیچیده ای تبدیل شده است و به علاوه در گروه 1+5 نیز پیچیدگی ها و اختلافات داخلی متعددی وجود دارد که اجازه نمی دهد آنها هم بین خودشان به تفاهم برسند و این نیز یک مشکل است و ضمنا لابی‌های متعددی هم در این زمینه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: تمام رفت و آمدهای اخیر برای ممانعت از رسیدن به توافق را هم مد نظر داشته باشید. البته بر طبق اطلاعاتی که دارم همه طرف های مذاکره با جدیت این اراده را داشتند که به نقطه نهایی برسند. ولی خوب متاسفانه به این نقطه نرسیدیم. اگر شما خوب توجه کنید می بینید که در جریان این مذاکرات دشوار و فشرده، منطق، جدیت و آمادگی هیات ایرانی در بردارنده دو نکته مهم بود : اول اینکه ایران هیچ وقت نمی پذیرد که از حقوق مشروعش که در قالب پیمان منع اشاعه هسته‌ای ( ان پی تی) و همانند آن چیزی که برای دیگر اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی تعریف شده آمده، عقب نشینی کند.

سفیر ایران در پاریس افزود: نکته دوم اینکه در سالهای اخیر ما شاهد تبلیغات فراوانی بودیم مبنی بر اینکه ایران کشوری است که نمی توان به آن اعتماد داشت و کشوری است که به تعهداتش عمل نمی کند. در حالی که در این مذاکرات مشخص شد که ایران به خوبی به تعهداتش عمل کرده است و این موضوع توسط تمام وزرای شرکت کننده در مذاکرات وین هم تایید شد.

وی در پاسخ به اینکه شما می گویید در مقابل ایران اختلاف وجود داشت و ایران هم از موضع خود عقب نمی رود و در مقابل غربی ها زانو نمی زند، ازکجا معلوم که تابستان آینده مذاکرات به نتیجه برسد و فقط برای وقت به دست آوردن، مذاکرات باز به عقب نیفتد؟ خاطر نشان کرد: ما امیدواریم که تلاش ها به نتیجه برسد. با توجه به شرایط و روش مذاکره، همه برای ادامه مذاکره آماده بودند و ما با توجه به واقعیت‌ها و همچنین آنچه که تاکنون به وقوع پیوسته، امیدواریم که با واقع بینی، توافق نهایی میان 1+5 و ایران آماده شود و به یک توافق برد - برد برسیم که برای دو طرف مفید است.

آهنی در پاسخ به اینکه اگر ایران بگوید از موضعش عقب نمی رود و غرب هم همین را بگوید ممکن است مدتها به طول بیانجامد. ده سال است که شما مذاکره می کنید، چه چیزی تضمین می کند که مجددا وارد سالها مذاکره نشویم، تصریح کرد: شما از سال قبل دیدید که فضا و روش مذاکره خیلی متحول شد و طرفین آمادگی داشتند و جدی بودند و این نکته امید می دهد که این مذاکرات به نتیجه برسند و رسیدن به توافق نهایی برای دو طرف یک اولویت است.

سفیر ایران در پاریس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اگر تا ژوییه آینده این توافق محقق نشود، واقعا این خطر برای حسن روحانی وجود نخواهد داشت که وی در برابر مخالفین خودش تسلیم شود؟ ،گفت: موضوع مهمی که در ایران شاهد هستم و نوعی اجماع در آن وجود دارد این است که نباید عقب نشینی کرد و باید سعی کرد از فناوری صلح آمیز هسته ای زیر نظر آژانس بهره مند بود. اگر این چارچوب را حفظ نماییم همه از آن حمایت می کنند.

وی ادامه داد: مسلما یک تصمیم بر مبنای اجماع وجود دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را تایید نموده و ما در این چارچوب تلاش می کنیم برای تضمین حقوق ملت ایران جهت بهره برداری از فناوری هسته ای و مشکلی در این زمینه نیست.

آهنی در پاسخ به اینکه مسلما ایرانی ها انتظارات فراوانی از این مذاکرات دارند و بخصوص در زمینه اقتصادی... شما فکر نمی کنید که با این شکست و تعویق مذاکرات برای بار چندم ... اعتراضی از طرف مردم صورت گیرد؟ گفت: ملت ایران همیشه از مذاکرات حمایت نموده است زیرا این اطمینان در نزد مردم ایران همیشه وجود داشته است که می توان با مذاکره به توافق رسید. این یک اصل در کشور ما است. ملت ایران در انتظار لغو تحریم های ناعادلانه است که سال ها طول کشیده و قابل توجیه هم نمی باشد زیرا برنامه ایران کاملا صلح آمیز و زیر نظارت دوربین های آژانس است و ما بیش از هفت هزار نفر ساعت بازبینی داشته ایم که هیچ عضو دیگر آژانس به این اندازه نپذیرفته است که مورد بازرسی قرار گیرد. من مطمئنم که مردم ایران هم بخوبی این وضعیت را درک می کنند و مسلما امیدوارند که به توافق برسیم.

انتهای پیام

کد N599182

وبگردی