آفتاب
بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تفكر نژادپرستی در جامعه آمریكا نهادینه شده است

تفكر نژادپرستی در جامعه آمریكا نهادینه شده است

اگر مشاهده می شود كه در آمریكا به خصوص ایالت نیویورك، گاهی اوقات انتقام جویی هایی از سوی سیاه پوستان رخ می دهد و دست به خشونتهایی می زنند باید به ریشه آنها كه تبعیض نژادی است نگاهی انداخت بطوریكه مساله اصلی همین موضوع است

خشونت‌های فرگوسن، عدم اجرای عدالت درباره ضارب «مایكل براون» نوجوان سیاه‌پوست و نحوه برخورد پلیس با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی نشان دهنده فقدان دموكراسی در حوزه مدنی و اجتماعی آمریكا است؛ رویكردی كه هر چه بیشتر می‌تواند باعث دلسردی مردم آمریكا به ویژه اقلیت‌ها شود.

«علی بیگدلی» استاد دانشگاه شهید بهشتی و كارشناس مسائل آمریكا در ارتباط با به پرونده فرگوسن به خبرنگار ایلنا گفت: دموكراسی و تبعیض نژادی در آمریكا با هم در تقابل هستند و آمریكا كه داعیه‌دار دموكراسی در جهان است، امروز نمی‌تواند ادعا كند كه روند دموكراسی در كشورش جاری است.

وی افزود؛ آمریكایی‌ها جنگ خونینی در دهه 60 میلادی در زمان آبراهام لینكلن به راه انداختند كه در سال 1961 به پایان رسید. این جنگ توسط عواملی كه در شمال آمریكا زندگی می‌كردند، به راه افتاد و هدف آنها ساكنان مناطق جنوبی كه مناطقی با بافت كشاورزی بود، تعریف شده بود و اكثریت سیاه‌پوستان در این مناطق در اثر جنگ كشته شدند.

وی ادامه داد: شیوه‌های برده‌داری در آمریكا باعث شد تا قانونی در این‌باره تصویب شود و افكار عمومی به این سمت كه دیگر تفكر برده‌داری و نژادپرستی به طور كلی توسط سفید پوستان و علیه سیاه‌پوستان برچیده شده است، هدایت شد اما این تفكر از بین نرفت و حتی جنبشی با محوریت مبارزه با نژاد پرستی و برده‌داری توسط یك سیاه‌پوست به راه افتاد كه رهبر این گروه پس از مدتی ترور شد و این مساله تاكنون ادامه دارد.

بیگدلی با اشاره به مساله فرگوسن، گفت: اگر مشاهده می‌شود كه در آمریكا به ویژه ایالت نیویورك، گاهی اوقات انتقام‌جویی‌هایی توسط سیاه‌پوستان رخ می‌دهد و دست به خشونت‌هایی می‌زنند، باید به ریشه آنها كه تبعیض نژادی است نگاهی انداخت به طوری كه مساله اصلی همین موضوع است و باید گفت كه برده‌داری و نژاد پرستی و تفكر ضد سیاه در روح و جان جامعه آمریكا به عنوان كشوری كه خود را مهد دموكراسی می‌داند، نهادینه شده و ریشه داونده است. به طوری كه در چند روز گذشته شاهد بودیم كه مجدداَ پسر بچه 12 ساله‌ سیاه‌پوستی توسط یك مامور پلیس در شهر كلیولند آمریكا به دلیل بازی با اسلحه اسباب بازی خود به قتل رسید است. 

وی درباره ادعای آمریكا به عنوان دموكرات‌ترین كشور جهان گفت: در قانون اساسی ایالات متحده آمریكا‏ از این كشور به عنوان نخستین جمهوری دموكراتیك جهان نام برده شده است و به نوعی خود را سردمدار دموكراسی در دنیا می دانند و به طوركلی بر این باورند كه مثلاَ اگر در نقطه در آفریقا دو نفر با یكدیگر درگیر می‌شوند، نفر سوم برای بازخواست آنها و جویا شدن موضوع، كشور آمریكا است.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به تنفر جهانی ایجاد شده نسبت به آمریكا گفت: فرهنگ آمریكایی بر قدرت حاصل از اقتصاد و قدرت تكنولوژیك استوار شده و نشات می‌گیرد و باعث شده كه دولتمردان این كشور در هر مقطعی دخالت‌های خود در موضوعات مختلف جهان را گسترش دهند كه همین امر موجب شده یك تنفر جهانی در اذهان عمومی علیه آمریكا به وجود آید و هر روز شاهد افزایش بی‌زاری عمومی در آمریكا هستیم و هنوز هم نتوانسته‌اند این معضل را كنترل كنند.

کد N598870

وبگردی