آفتاب

کارگاه دانش افزایی نظریه علم دینی آیت الله مصباح یزدی برگزار می‌شود

کارگاه دانش افزایی نظریه علم دینی آیت الله مصباح یزدی برگزار می‌شود

کارگاه دانش افزایی نظریه علمی دینی آیت الله مصباح یزدی عصر پنج شنبه 6 آذرماه با سخنرانی دکتر علی مصباح در قم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین کارگاه دانش افزایی نظریه علم دینی آیت الله مصباح یزدی به همت موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر پنج شنبه 6 آذرماه با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح در تالار معرفت پژوهشگاه دفتر قم برگزار می شود.

کارگاه نظریه علم دینی آیت الله مصباح یزدی با ارائه فرزند معظم له، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح، ویژه اعضای هیات علمی پژوهشگاه در قم برگزار می شود.

در این نظریه آیت الله مصباح یزدی می گوید: آنچه به نام علم در محافل علمي و دانشگاه‌ها آموزش داده و مطالعه مي‌شود، براي خود نسبتي با دين تعريف کرده است که ناشي از مباني سکولار، بلکه نگاه ضدديني پايه‌گذاران آن است. لذا بحث از علم ديني در صورتي مفيد است که اين معضل را حل کند.

وی با توجه به اینکه لازم است جايگاه مبحث علم ديني، رابطة علم و دين، و اسلامي‌سازي علوم در هندسة مباحث اصلي روشن شود می افزاید: با توجه به روابطي که با ديگر عناصر موجود در اين طرح عظيم وجود دارد باید براي حل مسائل آن‌ها اقدام شود. يکي از مسائلی که باید به آن پرداخت، آسیب‌شناسی علوم موجود، چه از نظر مطابقت توصیف و تببین‌های آنها با واقعیت،‌ و چه از نظر مطابقت دستورالعمل‌های آنها با ارزش‌های اسلامی است.

وی می افزاید: بحث از علم ديني يک بحث زباني و قراردادي است. علم، دين، و علم ديني مشترک لفظي‌اند. هيچکدام از معاني مختلف آنها را نمي‌توان غلط يا باطل دانست، زيرا اين واژه‌ها عناويني اعتباري‌اند، که به تناسب اهدافي خاص وضع شده‌اند، و به همين دليل برهان‌پذير نيستند. البته مي‌توان تناسب تعاريف با اهداف مقصود از آنها را نقد کرد،‌ يا اگر بر مباني معرفت‌شناختي يا هستي‌شناختي خاصي مبتني هستند،‌ آن مباني را به نقد کشيد.

در بخش دیگری از نظریه علم دینی آمده است: بحث از علم ديني يک بحث زباني و قراردادي است. علم، دين، و علم ديني مشترک لفظي‌اند. هيچکدام از معاني مختلف آنها را نمي‌توان غلط يا باطل دانست، زيرا اين واژه‌ها عناويني اعتباري‌اند، که به تناسب اهدافي خاص وضع شده‌اند، و به همين دليل برهان‌پذير نيستند. البته مي‌توان تناسب تعاريف با اهداف مقصود از آنها را نقد کرد،‌ يا اگر بر مباني معرفت‌شناختي يا هستي‌شناختي خاصي مبتني هستند،‌ آن مباني را به نقد کشيد.

این نظریه همچنین تصریح دارد: قضاوتي کلي دربارة رابطه علم و دين، قضاوتي خام و غيرعلمي است، بلکه بايد از يک سو، معاني مختلف علم از يکديگر تفکيک گردد، و از سوي ديگر،‌ تعاريف مختلف دين و اجزاء گوناگون آن به‌طور مجزا در نظر گرفته شده، رابطة‌ هر يک از گزينه‌هاي ممکن با يکديگر سنجيده شود. از اين‌رو، بررسي رايج‌ترين معاني علم، دين، و علم ديني و تعيين معناي مختار از اهميت بالايي برخوردار است. در اين چكيده تنها به معناي مختار در نظريه حضرت آيت الله مصباح اشاره خواهيم كرد.

لازم به ذکر است این کارگاه علمی، عصر پنج شنبه ششم آذرماه 93 از ساعت 14 تا 17 با حضور اعضای هیات علمی پژوهشگاه در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس: قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی برگزار خواهد شد.

حضور علاقه مندان در این نشست بلامانع است.

کد N598865

وبگردی