آفتاب
گفت‌وگوی دینی سازمان ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان

نظرات یونسی، محقق داماد و کاردینال توران درباره مبارزه با افراط‌گرایی دینی

نظرات یونسی، محقق داماد و کاردینال توران درباره مبارزه با افراط‌گرایی دینی

کاردینال ژان لوئی توران در دور نهم نشست دینی مرکز گفتگوی ادیان با شورای پاپی واکیتان گفت:‌ ما همگی بخشی از خانواده ابراهیمی هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژان توران با تشکر از عوامل برگزاری این نشست که با عنوان گفت‌و‌گوی سازنده مسلمانان و مسیحیان برای مصلحت جامعه برگزار شد افزود:‌ از شورای پاپی واکیتان و شعبه آن در ایران تشکر می‌کنم برای هماهنگی برنامه امروز. این نهمین اجلاس ماست و بعضی از ما در جلسات پیشین شرکت داشتیم.

او با اشاره به اهمیت این گفت‌وگوها و این که از آن‌ها سوال می‌شود که این گفت‌وگوها چه مزایاهایی خواهد داشت؟ گفت: این جلسات باعث شده تا همکاری و اتحاد بین ما ایجاد شود. در آینده نیز جلسه‌ای در رم خواهیم داشت. این واقعیت که رهبران ادیان با یکدیگر ملاقات می‌کنند و همدیگر را می‌شناسند بسیار مهم است.

کاردینال ژان توران گفت‌وگوی ادیان مانند ستاره‌ای در شب تاریک تشبیه کرد و افزود:‌ ما همه می‌دانیم که گفت‌و‌گو ضرورت دارد ما باید در قبال مسوولیت‌مان آگاه باشیم و باید به همه مومنان و غیرمومنان اطلاع‌رسانی کنیم.

وی با بیان اهمیت برادری در بین همه پیروان ادیان گفت: در ادیان ابراهیمی ما برادری و اخوت داریم و به لحاظ انسانی برادر و خواهر هستیم گرچه دو دین داریم.

ژان توران درباره تاثیر این گفت‌و‌گوها با بیان این که ما باید از طریق اعمال‌مان مفید بودن گفت‌و‌گوی‌مان را ثابت کنیم، با اشاره به افراطی‌گری‌ها در جهان افزود: ما فکر نمی‌کردیم این گونه افراطی‌گری و خشونت در جهان مطرح شود و نمی‌توانیم در برابر آن ساکت باشیم.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی، مشاور رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها با بیان این که تاکید دولت و رییس جمهوری در برگزاری این جلسات است گفت: آقای روحانی که خود شخصیتی دینی است این حرکت را که از سال‌ها پیش آغاز شده را تأیید و حمایت می‌کند. این نشست‌ها بسیار مبارک و مفید برای همه بشریت است.

به گزار ش ایسنا، وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم به تفسیر رسالت دین پرداخت و گفت: دین در مقابل دین نیست؛ دین در مقابل شرک است و این رسالت دین است. اگرچه در طول تاریخ همواره این رسالت تحریف شده و متاسفانه بیش از هر چیز دین با دین درگیر شد. در حالی که رسالت پیامبران نجات بشر از شرک بود.

یونسی با ابراز تاسف از اختلافات گذشته بین مسیحیان و مسلمانان افزود: آیه قران اشاره به توحید و مسائل مشترک دین ما دارد و نشان می‌دهد که مسلمانان و مسیحیان در آن زمان خود را در یک سطح می دیدند اما متاسفانه به مرور زمان بین دو طرف به گونه‌ای اسلام و مسیحیت را تعریف کردند که انگار اسلام آمده برای براندازی مسیحیت و مسیحیت هم برای براندازی اسلام آمده است.

مشاور رییس‌جمهور با بیان این که ما رسالتی برای مسیحی کردن یا مسلمان کردن دیگران نداریم گفت: ممکن است این حرف برای بعضی از دین‌داران سخت باشد اما این خوشحالی ندارد که بگوییم تعدادی از مسیحیان مسلمان شده‌اند و یا تعدادی از مسلمانان مسیحی شده‌اند. این گونه اعمال تبشیری خطری برای دین است.

یونسی در ادامه با اشاره به این که خطر امروز برای دین داری، شرک جدید و ایسم‌ها و سلطه استکبار است و این‌ها اسلام و مسیحیت را به خطر انداخته است، گفت:‌ اخلاق بدون دین و دین بدون اخلاق و شرک نوین بزرگ‌ترین خطر برای دیانت است. گروه‌های خشونت‌طلب ربطی به اسلام ندارند. جنگ بین مسیحیت و اسلام مدت‌ها است که تمام شده است. بهانه‌گیری،‌ تحریکات، مچ‌گیری و سلطه دینی بر دین دیگر سال‌هاست که تمام شده است.

به گزارش ایسنا، او در پایان سخنانش با بیان این که امروز باید تعریف جدیدی از رسالت دینی داشته باشیم، گفت:‌ تعریفی جدید از رسالت دینی که نجات انسان از خشونت است باید تعریف شود و این تعریف جدید باید توسط دانشمندان صورت گیرد.

در بخش دیگری از نشست آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد، با انتقاد از این که عده زیادی امروزه با نام دین دست به کشتن انسان‌ها می‌زنند گفت:‌ در این لحظات عده زیادی به نام خدا خون می‌ریزند و آدم می‌کشند. با قطع نظر از این که دست پشت این جریان‌ها دست‌های آلوده سیاستمداران و قدرت طلبان است متاسفانه ما شاهد این هستیم که به نام دین و بر اساس اعتقاد چنین کاری می‌کنند و جهل دینی آنان را بدین سو کشانده است.

وی با بیان این که درد بی‌درمان امروز عقاید کج اندیشانه دینی است افزود:‌ الان باید چه کرد؟ چه راهی وجود دارد که دنیا را از این جهالت و تاریکی دینی نجات دهیم؟ دین مایه شر شده است. خدای عشق و دوستی به جهل تبدیل شده است. باید چه کرد؟‌ مشکل کجاست؟ هم جاهل مسیح به نام مسیح آدم می‌کشد و هم جاهل مسلمان به نام محمد آدم می‌کشد.

محقق داماد در پایان سخنانش با اشاره به این که دوران احتجاج و اختلافات دینی تمام شده است گفت: دیگر دوران احتجاج پایان یافته است و دوران گفت‌وگو است نه پیروزی بر دیگری، دوران تجربه گرفتن از یکدیگر است. پس باید هم‌فکری کنیم تا برای معرفی دین کاری انجام دهیم تا دین ابزار آدم‌کشی نگردد و ابزار صلح و دوستی شود.

انتهای پیام

کد N598504

وبگردی