آفتاب
موسوی بجنوردی:

برتری انسان‌ها به علم و تقوای آنهاست نه زن یا مرد بودنشان

برتری انسان‌ها به علم و تقوای آنهاست نه زن یا مرد بودنشان

آیت‌الله موسوی‌ بجنوردی گفت: مساله خشونت علیه زنان در جوامع دینی نیز دیده شده و متاسفانه به ادیان نسبت داده می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله موسوی‌بجنوردی طی سخنانی در نشست منع خشونت علیه زنان، اظهار کرد: انسان موجودی است که خدا او را با طبیعتی مدنی، قانون‌گرا و عدالت‌خواه خلق کرده است و براساس فطرت اولیه‌اش نمی‌تواند به سمت خشونت برود. انسان موجودی دو بعدی است که هم نفس ناطقه و هم بدن حیوانی دارد.

وی بیان کرد: نمی‌توان گفت زن افضل از مرد است یا مرد افضل از زن؛ زیرا هر دو انسان‌اند و تنها در صورتی یکی بر دیگری برتری دارد که علم و تقوای او بیشتر باشد. ما کاری به جنسیت نداریم، بلکه حقیقت انسان نفس ناطقه‌ای است که هویت ما را تشکیل می‌دهد؛ نه جسم ما را. پس در اصل تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد.

وی ضمن بیان این مطلب که اسلام اهمیت زیادی به زن می‌دهد، اظهار کرد: فاطمه‌ زهرا (س) قطب دایره وجود است. در تاریخ طبری هم آمده است که وقتی حضرت زینب (س) وارد دارالاماره کوفه شدند، اعتنایی به ابن‌زیاد نکردند و جواب‌ کنایه‌های او را دادند. وقتی ابن‌زیاد از حضرت پرسید عاشورا را چگونه دیدی؟ ایشان جواب داد چیزی جز زیبایی ندیدم. زینب (س) زنی است که بزرگ‌ترین خدمت را به اسلام کرد و اگر صحبت‌های ایشان نبود انقلاب امام حسین (ع) به نتیجه نمی‌رسید.

به نظر نمی‌رسد ناقص‌العقل بودن زن که در نهج‌البلاغه آمده سخن علی (ع) باشد

موسوی‌بجنوردی بیان کرد: طبیعت انسان با خشونت مخالف است و خشونت به زن، انحرافی است که در انسان پدید می‌آید. نقصان عقل که در مورد شهادت دادن است نیز در مقام استیفاست؛ یعنی اگر یک نفر فراموش کرد، دیگری به یاد آورد.

وی خاطرنشان کرد: اسلام نفقه را بر عهده مرد گذاشته است و زن مسئولیت اقتصادی ندارد. وقتی مسئولیت اقتصادی برعهده مرد است، باید ارث دو برابر به او تعلق گیرد و این مسئله طبیعی است.

موسوی‌بجنوردی گفت: احکام خشونت‌بار نمی‌تواند احکام اسلام باشد. پیامبر (ص) فرموده‌اند من بر یک دین آسان مبعوث شده‌ام. در دوران جاهلیت ارزش انسان‌ها را به جنگیدن و فعالیت اقتصادی می‌دانستند و برای همین زن ارزش نداشت. اسلام زن را نجات داد و مقام او را بالا آورد. این ظلم به اسلام است که می‌گویند اسلام بین زن و مرد تبعیض قائل می‌شود. اسلام عین عدالت اجتماعی است.

انتهای پیام

کد N598338

وبگردی