آفتاب

بی‌بی‌سی: تمدید مذاکرات هسته‌ای نشان دهنده خوش‌بینی است

بی‌بی‌سی: تمدید مذاکرات هسته‌ای نشان دهنده خوش‌بینی است

شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: هر دو طرف مذاکره‌کننده در وین پس از اعلام تمدید مذاکرات گفتند که از حصول توافق اطمینان دارند این مساله نشان دهنده خوش‌بینی در این مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، ایران و آمریکا هر دو پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای گفتند که اطمینان دارند یک توافق بر سر برنامه هسته‌ای تهران حاصل نخواهد شد.

تمام طرف‌های مذاکره‌کننده خواهان توافق هستند. هیچ یک از آن‌ها خواستار کنار رفتن از مذاکراتی که می‌گویند سخت هم هست نیستند و دلیل آن این است که گزینه جایگزین یک توافق در نهایت می‌تواند به جنگ منجر شود.

پیش از آن که توافق اولیه ژنو در سال گذشته حاصل شود به نظر می‌آمد که منطقه خاورمیانه در حال حرکت به سمت یک جنگ اگرچه به کندی اما اجتناب‌ناپذیر بر سر برنامه هسته‌ای ایران پیش می‌رود.

به گزارش بی‌بی‌سی، اسراییل بارها ایران را به حمله تهدید کرد که این تهدیدات کم کم اعتبار خود را از دست دادند. اسراییل هنوز به ایران به چشم یک تهدید بزرگ می‌نگرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در مصاحبه با این شبکه در زمانی که مذاکرات در جریان بود بار دیگر نسبت به حصول یک توافق بد میان ایران و گروه 1+5 ابراز نگرانی کرد.

توافقی که این هفته کشور برای دستیابی به آن در وین مذاکره می‌کردند ماهیتا پیچیده‌ است اما این جزییات فنی نیست که موجب به تاخیر افتادن این توافق و نیاز دو طرف به زمان بیش‌تر باشد. آن‌ها هنوز نتوانستند بر سر دو مساله حیاتی شامل ظرفیت غنی‌سازی ایران و سرعت لغو تحریم‌ها علیه این کشور به یک نقطه مشترک برسند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای روز دوشنبه پس از اعلام تمدید هفت ماهه مذاکرات در بیانیه‌ای مشترک گفتند که مصمم هستند با ادامه روند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مذاکرات را تکمیل کنند.

اگرچه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره جزییات مذاکرت سر باز زد، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران روز دوشنبه گفت که این مذاکرات نشان داد که هیچ کس تردیدی ندارد غنی‌سازی اورانیوم در ایران ادامه خواهد داشت.

بی‌بی‌سی در ادامه گزارش خود آورد: طبق معاهدات بین‌المللی کشورها حق دارند از تکنولوژی هسته‌ای برخوردار باشند حقی که ایران تاکید می‌کند تنها هدفش است. با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام می‌کند قادر نیست تایید کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا برای اهداف صلح‌آمیز است.

شورای امنیت سازمان ملل از سال 2006 تاکنون با تصویب شش قطعنامه از ایران خواسته است تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و برای الزام ایران تحریم‌هایی را نیز تصویب کرده است.

هم‌چنین آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های بیش‌تری را از سال 2012 علیه بازار نفت و بانکداری ایران اعمال کرده‌اند.

اما ایران و قدرت‌های جهانی روز دوشنبه 24 نوامبر تصمیم گرفتند برای یافتن راه‌حلی جامع و نهایی در خصوص ظرفیت هسته‌ای ایران و چگونگی لغو این تحریم‌ها مذاکرات خود را تا اول ژوییه سال 2015 تمدید کنند.

انتهای پیام

کد N598275

وبگردی