آفتاب
در دیدار وزیر ارتباطات با معاون نخست وزیر آذربایجان انجام شد

توافقات اقتصادی و سیاسی ایران و آذربایجان

توافقات اقتصادی و سیاسی ایران و آذربایجان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد توافقاتی برای انجام مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و آذربایجان گفت: در جلسه امروز با معاونت نخست وزیر آذربایجان بر سر موضوعاتی مانند قره‌باغ، تحولات منطقه، افزایش حجم مبادلات اقتصادی و انجام همکاری‌های انسان‌دوستانه مشترک توافقاتی حاصل شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود واعظی در نشستی با علی حسن اف - معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان – اظهار کرد: طی 9 ماه گذشته رییس جمهور ایران چهار بار با نخست وزیر آذربایجان دیدار کرده است و بعد از پنج سال که کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان تشکیل نشده بود موفق شدیم یک کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور تشکیل دهیم.

وی خاطر نشان کرد: طی جلسه‌ای که امروز بین وزارت ارتباطات و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان صورت گرفت روی سه محور تفاهم حاصل شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره اظهار کرد: یکی از توافقات مبنی بر این‌که رابطه همکاری انسان‌دوستانه و مبارزه با قاچاق مواد مخدر صورت گرفت که در این زمینه الحاقیه‌ای در کمیسیون اقتصادی مشترک تنظیم شد.

واعظی همچنین با اشاره به نقش بخش خصوصی در شرایط اقتصادی کشور‌های ایران و آذربایجان گفت: در حال حاضر حجم روابط اقتصادی بین دو کشور 500 میلیون دلار است که طبق توافقات صورت گرفته و این مبلغ در شأن دو کشوری مانند ایران و آذربایجان نیست و باید چند برابر شود.

وی افزود: برای افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور تصمیم گرفته شده است که تسهیلاتی برای انجام تجارت به وجود بیاید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین موضوعاتی مانند اختلافات قره‌باغ را از موانع ایجاد رابطه اقتصادی مناسب بین ایران و آذربایجان دانست و گفت: دیدگاهی که بین دو کشور در این مورد وجود دارد این است که باید راجع به مسائلی مانند قره‌باغ و رادیکالیسم صحبت شود و امیدوارم روابطی که طی هشت ماه قبل آغاز شده به همین صورت پیش برود.

* هیچ کشوری نمی‌تواند روابط ایران و آذربایجان را قطع کند

در ادامه‌ی این نشست علی حسن اف - معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان - با اشاره به این‌که این نخستین سفر رسمی وی به ایران است، گفت: روابط و مناسبات ایران و آذربایجان به گونه‌ای پیوند خورده است که هیچ کشور و سازمان بین‌المللی نمی‌تواند آن را جدا کند.

وی با اشاره به این‌که براساس دعوت علی ربیعی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – به ایران سفر کرده است، اظهار کرد: روز گذشته با کمیته امداد و وزارت رفاه ملاقاتی را داشتم و امروز نیز در جمعیت هلال‌احمر ملاقاتی را انجام دادم.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با بیان این‌که محمود واعظی، رییس کمیسیون اقتصادی بین دو کشور است تصریح کرد: واعظی انسانی صمیمی و مورد اعتماد است و خواسته بزرگی را برای افزایش روابط بین دو کشور دارد.

حسن اف افزود: ضمن صحبت‌های امروز با واعظی متوجه این نکته شدم که ایران و آذربایجان هر دو در راستای تعمیق روابط بین دو کشور است، در حالی که مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که در کمیسیون مشترک بین دو کشور حل نشده باقی مانده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: کشور آذربایجان براین عقیده است که باید فصل جدیدی بین دو کشور به وجود آید و لازم است در این راستا از کمیسیون مشترک برای حل مشکلات کوچک بهره برده شود.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان همچنین مبادله تجاری 500 میلیون دلاری بین ایران و آذربایجان را مبلغ غیرقابل قبولی دانست و تصریح کرد: علاوه بر افزایش مبادلات تجاری امروز بر سر مساله‌ی قره‌باغ نیز توافقاتی به دست آمد و دو طرف مذاکره بر سر حل مشکلات اقتصادی بین کشور‌ها هم رای هستند.

حسن اف تصریح کرد: نباید بگذاریم مشکلات کوچک و سطحی بین دولت ایران و آذربایجان از بین نرفته باقی‌ بماند.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان ضمن دعوت از محمود واعظی به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آذربایجان جهت سفر به این کشور تصریح کرد: ایران در حال حاضر جایگاه خاصی بین کشور‌های دنیا دارد و به عنوان کشوری قدرتمند شناخته شده است. بنابراین موفقیت ملت و دولت ایران موفقیت آذربایجان است و موفقیت آذربایجان نیز موفقیت ایران به شمار می‌آید.

انتهای پیام

کد N598081

وبگردی