آفتاب
مدیرکل منابع انسانی سازمان بازرسی:

دستگاه‌های اجرایی دچار نظارت‌گریزی هستند

دستگاه‌های اجرایی دچار نظارت‌گریزی هستند

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور گفت: فرهنگ نظارت‌گریزی را باید به فرهنگ نظارت‌پذیری و نقدپذیری تبدیل کنیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد صنایع در سومین همایش گسترش همکاری‌های آموزشی سازمان بازرسی کل کشور با دستگاه‌های اجرایی که با حضور حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور، سیدعلی صدرالسادات معاون سرمایه انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور، مدیران آموزشی دستگاه‌های اجرایی و لشکری در مرکز تحقیقات و مطالعات وزارت مسکن و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به نقش و جایگاه آموزش در فرآیند‌های نظارت و بازرسی، گفت: آموزش یکی از شاخص‌های حوزه‌های مدیریت است.

وی افزود: در این تردیدی نیست که آموزش موجب آگاه‌سازی نیروی انسانی با انگیزه خواهد شد که اگر ما این را با توانمندسازی نیروی انسانی جمع کنیم، حاصل آن با یکسری اتفاقات که در یک نظام اجرایی به‌عنوان بهبود فرآیندها رخ می‌دهد جمع کنیم، حاصل آن کارایی و اثربخشی است.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه نیروی انسانی کارآمد، کارایی دستگاه اجرایی، اثربخشی دستگاه اجرایی و جلوگیری از فساد و سلامت اداری از بخش‌های حاکم بر نیروی انسانی است، گفت: در سازمان بازرسی کل کشور معتقدیم فساد و سلامت اداری نقیض همدیگر نیستند، یعنی این‌طور نیست که اگر فساد نداشته باشیم، حتماً دارای سلامت اداری هستیم، چه‌بسا سیستمی از لحاظ فساد در رتبه‌های پایین قرار داشته باشد، ولی از لحاظ سلامت اداری در مراتب بالا نباشد.

وی با بیان اینکه در نظام اجرایی و اداری باید به چهار حلقه اصلی «نظارت، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اجرا» توجه خاص داشته باشیم تا بتوانیم حکومت خوبی داشت، گفت: البته این چهار حلقه به‌ویژه موضوع نظارت با همدیگر مرتبط هستند. نظارت هم با برنامه‌ریزی، هم با سازمان‌دهی و هم با اجرا ارتباط مستقیم دارد. این مهم است که بپذیریم نظارت با برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اجرا ارتباط مستقیم خواهد داشت.

صنایع با تشریح ابعاد نظارت و بازرسی گفت: ما به‌عنوان کسانی که متولی امر آموزش در کشور هستیم و می‌خواهیم راجع به ارتباط این موضوع با نظارت و بازرسی صحبت کنیم باید بدانیم که نظارت و بازرسی دارای 3 رکن اصلی است. هر نظارتی دارای «ناظر و نظارت‌کننده، نظارت شونده و موضوع نظارت» است. ما به‌عنوان بخش آموزش در کشور فقط بحث یک دستگاه اجرایی نداریم، بلکه می‌خواهیم در قالب یک نگاه اداره یک کشور بحث کنیم. در حوزه برنامه‌ریزی باید آموزش‌های خاص طراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اجرا باید به‌طور پیوسته تلاش کرد توان کارکنان را بالا ببریم، اما نظارت که ارتباط مستقیم با برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی و اجرا دارد باید بدانیم که چه برنامه‌ریزی آموزشی داشته و خواهیم داشت. به‌عنوان متولی آموزش در کشور آیا وظیفه‌ای در تحقق امر نظارت کارا و اثربخش داریم یا خیر. همان‌طوری که تلاش می‌کنیم با طراحی‌های مختلف و با برگزاری دوره‌های متنوع برای نظارت درست و صحیح در کشور چه طراحی و برنامه‌ریزی و اقدام داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: متولیان آموزش در کشور مخاطبی دارند که تا نباشند، آموزش معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند. بخش عمده مخاطبین ما کارکنان هستند که یکی از اجزای آن واحدهای نظارت و بازرسی هستند. در حوزه آموزش برای نظارت و بازرسی می‌توانیم مخاطبان ما را فراتر از کارکنان واحدهای نظارت و بازرسی تلقی کنیم. در ابعاد نظارت و بازرسی یکسری واحدهای درون‌سازمانی داریم که امروزه به‌عنوان دفتر نظارت و ارزیابی و رسیدگی به شکایت در همه دستگاه‌های اجرایی مشغول به فعالیت هستند که هم کار نظارت و هم رسیدگی به شکایات را بر عهده دارند. انتظار داریم متولیان آموزش در کشور اقدامات مؤثری انجام دهند تا واحدهای نظارت و بازرسی درون‌ سازمانی به یک نظارت کارا دست پیدا کنند. انتظار داریم دستگاه‌های نظارتی برون‌سازمانی را از لحاظ توان کمی و تخصصی کمک کنیم تا ارتقاء بیابند.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: متاسفانه در دستگاه‌های اجرایی دچار نوعی نظارت گریزی هستیم و کمابیش به‌عنوان یک فرهنگ در سطوح کارکنان دستگاه‌های اجرایی استوار است. ما باید فرهنگ نظارت گریزی را به فرهنگ نظارت‌پذیری یا فرهنگ نقدپذیری تبدیل کنیم.

وی با اشاره به وظیفه واحد آموزش دستگاه‌ها برای آشنایی کارکنان به قوانین و مقررات گفت: اگر از سوی دستگاه‌های نظارتی گزارش از عملکرد دستگاهی تهیه شد و کاستی‌های دستگاه اعلام شد، آموزش آن دستگاه باید به‌طور خودکار به این توجه کند که یکسری برنامه طراحی کند که دیگر شاهد این کاستی‌ها نباشد.

صنایع تاکید کرد: نظارت حلقه مهم در اداره کشور است. اگر به این اعتقاد داشته باشیم باید بررسی کنیم که چطور می‌توانیم کمک کنیم که نظارت برون‌سازمانی به بهترین شکل اتفاق بیفتد. برای این کار باید دوره‌های آموزشی ویژه ناظرین دستگاه‌های نظارتی در راستای وظایف تخصصی دستگاه‌ها طراحی و اجرا شود. در این راستا کارهای خوبی در 9 ماه گذشته انجام‌شده و برخی دستگاه‌ها همکاری خوبی با سازمان بازرسی داشته است.

ضرورت اصلاح اشتباهات رایج در حوزه اداری

در ادامه این همایش، سیدعلی صدرالسادات معاون سرمایه انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در سخنانی گفت: متاسفانه اشتباهات رایجی در حوزه اداری وجود دارد که ریشه ذهنی دارند. بایستی اول این اشتباه را تصحیح کنیم تا بتوانیم اثربخشی بیشتری را در حوزه کاری خود که آموزش است داشته باشیم. یکی از این اشتباهات رایج یا نگاه نادرست که مدل عملیاتی ما را تحت تأثیر قرار داده و نوع کار را با مشکل مواجه می‌کند، عبارت است از اینکه ما هنوز در مجموعه دستگاه‌های اجرایی نگاه ما به آموزش هزینه‌ای است درحالی‌که باید از نگاه هزینه‌ای به نگاه سرمایه‌ای در آموزش کارمندان تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: امروز وقتی صحبت از سرمایه یک سازمان می‌شود، بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمان سرمایه انسانی است. ولی چرا نباید از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای آموزش صرف کنیم؟! پس این نگاه باید تغییر کند.

صدری ادامه داد: دومین نگاه اشتباه گرایش به آموزش‌های رسمی است. آموزش‌هایی که در دستگاه‌های اجرایی صورت‌بندی می‌شود نمی‌تواند رافع نیازهای ما باشد. نگاه نادرست دیگر، جابجایی انگیزه و هدف در آموزش است. هدف از آموزش تغییر نگرش در کارمندان است. اگر عوامل انگیزشی پیش‌بینی می‌شود برای رسیدن به نیروی محرک آن را تعریف می‌کنیم، اما الان بیشترین دغدغه دستگاه‌های اجرایی گواهینامه نوع دوم و نقش آموزش در ارتقای شغل است. متأسفانه جای انگیزه با هدف جابجا شده است. برداشت‌های نه‌چندان صحیح باعث شده در حوزه آموزش با مشکلاتی مواجه شویم تا این ذهنیت‌ها تغییر نکند، عملیات‌های ما از اثربخشی و کارایی لازم برخوردار نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N598014

وبگردی