آفتاب

کاوشگر «خلیج فارس» هفته آینده به آب انداخته می‌شود

کاوشگر «خلیج فارس» هفته آینده به آب انداخته می‌شود

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر معاونت علمی به موضوع ساخت کشتی اقیانوس ‌پیمای خلیج فارس ورود پیدا نمی ‌کرد این طرح انجام نمی ‌شد، از به آب اندازی این کشتی اقیانوس پیما با هزینه ای بالغ بر 20 میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود شیخ ‌زین ‌الدین درباره کشتی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس که 11 آذرماه همزمان با شانزدهمین همایش صنایع دریایی در بندرعباس به آب انداخته می ‌شود، توضیح داد: اجرای طرح ‌های کلان فناوری از برنامه ‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که شکل حمایت از این طرح ‌ها طی زمان تغییر کرده است.

شیخ ‌زین ‌الدین با تأکید بر توانمندی ‌های داخلی تصریح کرد: در طرح ‌های کلان فناوری غالبا وارد حوزه ‌هایی می ‌شویم که کسی باور نمی ‌کند ایران در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی افزود: در حوزه علم و فناوری برای تحقیق روی پروژه ‌ای خاص یا طرحی مهم از کسی اجازه نمی ‌گیریم قدرت تصمیم ‌گیری برای کار روی پروژه ‌ای خاص را داریم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان دستگاه اجرایی فرابخشی، نقش هماهنگ کننده بین دستگاه های مختلف در اجرای این گونه طرح ها را دارد.

معاون نوآوری و تجاری ‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره دلیل حضور معاونت در پروسه ساخت کشتی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس گفت: تا زمانی که معاونت علمی و فناوری به حوزه ساخت این کشتی وارد نشد کار جدی روی این طرح صورت نگرفته بود.

تحریم هدیه خداوند به حوزه علم و فناوری

شیخ ‌زین ‌الدین درباره مشارکت سایر کشورها برای تولید این کشتی توضیح داد: در ابتدای کار یک طرف ایتالیایی قصد مشارکت در این پروژه را داشت اما در ادامه به دلایل تحریم ‌ها این طرف ایتالیایی دیگر مشارکت نکرد، این عقب نشینی خبر خوبی برای حوزه علم و فناوری ما بود و باعث شد اصل طراحی مبنایی این کشتی در ایران انجام شود. و در واقع تحریم هدیه الهی به حوزه علم و فناوری بود.

وی درباره استمرار حمایت از طرح ‌های مشابه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: معاونت علمی مدام طرح ‌هایی مشابه طرح مذکور دریافت می ‌کند که با توجه به نیازهای کشور اجرایی شدن این طرح ‌ها را اولویت بندی ‌خواهیم کرد.

کد N597977

وبگردی