آفتاب

افت 1208 واحدی شاخص کل بورس/ تمامی شاخص‌های بورس منفی شدند

افت 1208 واحدی شاخص کل بورس/ تمامی شاخص‌های بورس منفی شدند

در جریان معاملات امروز بورس و اوراق بهادار ، شاخص کل بورس 1208 واحد افت کرد و به کانال 74 هزار واحد بازگشت.

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران، در جریان معاملات امروز 1208 واحد افت کرد و با بازگشت به کانال 74 هزار واحد در ایستگاه 74 هزار و 741 واحد متوقف شد.

امروز تمامی شاخص‌های بورس منفی شدند و بازار قرمز پوش شد. همچنین شاخص بازار اول بیش از 968 واحد، بازار دوم 1861 واحد، شاخص صنعت 837 واحد و آزادشناور 1735 واحد افت کرد.

بیشترین تاثیر منفی بر معاملات امروز بورس را شرکت های مربوط به گروه خودرو، بانک ها، پتروشیمی، سنگ آهنی، سیمانی و سرمایه‌گذاری‌ها داشتند.

همچنین ارزش بازاری بورس هم به 336 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

مصطفی بیاتی کارشناس بازار سرمایه درباره روند کاهشی شاخص بورس در روز جاری گفت: بازار از رفتارهای صرفاً هیجانی و بی معنا پر شده است و عمده سهامداران حقیقی و گاه سهامداران حقوقی با خرید و فروش های هیجانی باعث ایجاد صف خرید و فروش می شوند و بدین ترتیب به بازار و خود ضرر می زنند.

وی افزود: فشار فروش که از ابتدای ساعات معاملاتی آغاز شده، هیچ مبنای منطقی ندارد و ناشی از رفتار هیجانی خریداران خوش بین هفته های گذشته است که با خوش بینی بیش از حد اقدام به خرید کردند و امروز به دلیل برآورده نشدن سطح توقعات و انتظاراتشان در صف های فروش ایستاده اند.

بیاتی درباره فشار فروش صبح امروز در بازار گفت: هیچ اتفاق خاصی به معنی منفی و مثبت برای بازار نیفتاده است و فقط شرایط یک سال گذشته به مدت 7 ماه دیگر تمدید شده است، پس تحلیل ها باید متناسب با شرایط باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: یکی از مثبت ترین اتفاقی که در پایان مذاکرات شب گذشته افتاد، این بود که هیچ کدام از طرفین مذاکرات را شکست خورده اعلام نکرد و همین امر امید توافق جامع را ایجاد کرده است. بر اساس توافق شب گذشته، مقرر شده است تا سه ماه آینده طرفین به یک توافق سیاسی برسند و در نهایت تا 10 تیر ماه توافق جامع حاصل شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صحبت های طرفین و همچنین در نظر گرفتن تمدید توافقات، گفت: تنها برداشت از ایجاد صف های فروش، رفتار هیجانی سهامدارانی است که صرفاً بر اساس خوش بینی بیش از حد بدون حساب و کتاب اقدام به خرید کرده اند.

بیاتی با بیان اینکه سهم های بزرگ در این مدت از رفتارهای هیجانی به دور بوده اند، گفت: در این مدت که برخی سهم ها بازدهی 20-30 درصدی داشتند سهم های بزرگی مانند پتروشیمی، مخابرات، فولادی و برخی بانکهای بزرگ نوسانات زیادی نداشتند اما در برخی سهم های کوچک افزایش قیمت اتفاق افتاده است که فشار فروش و افت شاخص ناشی از معاملات در قیمت منفی این دسته از سهم هاست.

وی با بیان اینکه هیچ اتفاق خاصی در این مدت در ارزش ذاتی سهم ها رخ نداده و خود سهامداران با خرید و فروش هایشان در حال تغییر نسبت قیمت بر درآمد سهم ها هستند، تصریح کرد: شرایط فعلی ماندگار نیست و نهایت تا روز شنبه این جو صف های فروش جمع می شود و بازار به حالت عادی برمی گردد.

وی با بیان اینکه باید انتظارات سهامداران از بازدهی در بازار منطقی و متناسب با شرایط کلی اقتصاد باشد، گفت: بازار بر اساس منطق اقتصادی و شرایط اثرگذار در بودجه 94 باید به کار خود ادامه دهد.

کد N597769

وبگردی