آفتاب
وال استریت ژورنال گزارش داد

آغاز رایزنی‌ها درباره‌ ادامه حضور اشتون در مذاکرات

آغاز رایزنی‌ها درباره‌ ادامه حضور اشتون در مذاکرات

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نقش رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آینده‌ی این مذاکرات در دست گفت‌وگوست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه‌ وال استریت ژورنال ایران و 6 قدرت جهانی شامل روسیه، چین، آلمان ، فرانسه و آمریکا و انگلیس روز دوشنبه 24 نوامبر به دلیل مسائل حل نشده میان دو طرف مذاکرات خود را تا اول ژوئیه سال 2015 تمدید کردند.

کاترین اشتون، رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا اگرچه دیگر سمت رسمی در اتحادیه اروپا ندارد به وظیفه‌ خود در سرپرستی گروه 1+5 در این مذاکرات ادامه داده است.

وی از سال 2010 که به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب شد در حوادث نزدیک با ایران بوده و نقشی کلیدی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای داشته است. اشتون در ماههای اخیر نیز علیرغم پایان دوره کاری‌اش نقش خود را در این مذاکرات حفظ کرده بود.

به نوشته‌ این روزنامه‌ آمریکایی خانم اشتون تقریبا در تمام نشست‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در طول یک سال گذشته حضور داشته است و اکنون با توجه به تمدید مذاکرات هسته‌ای تا 7 ماه دیگر برخی از کشورهای حاضر در گروه 1+5 معتقدند اشتون باید این سمت خود را ترک کند.

یک منبع آگاه نزدیک به این مساله به وال استریت ژورنال گفت که موضوع کنار رفتن خانم اشتون روز دوشنبه در وین مورد رایزنی قرار گرفته است.

همچنین فدریکا موگرینی، رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که در روزهای آتی با خانم اشتون درباره‌ نقش وی در این مذاکرات و این که در آینده چه تصمیمی باید اتخاذ شود صحبت خواهد کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در خصوص نقش کاترین اشتون در مذاکرات گفت: خانم اشتون یک کار بسیار سخت برای نزدیک کردن افراد در این مذاکرات و پیشبرد این جریان انجام داده است.

وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر به منظور حل اختلافات دیدارهای دو جانبه متعددی با یکدیگر داشتند که کاترین اشتون تقریبا در تمام این دیدارها حضور داشته است.

علاوه بر این هلگا اشمید، معاون رئیس پیشین سیاسی خارجی اتحادیه اروپا که یک دیپلمات باتجربه آلمانی محسوب می‌شود قرار است در ماههای آتی در سمت خود باقی بماند.

فدریکا موگرینی همچنین گفت که درباره‌ی مساله‌ی ادامه حضور خانم اشتون در مذاکرات هسته‌ای رایزنی‌هایی را با جان کری، وزرای امورخارجه آلمان، انگلیس و فرانسه آغاز کرده است و قرار است که آنها طی چند روز آینده تصمیم خود را دراین باره اتخاذ کنند.

به نوشته وال استریت ژورنال، شورای امنیت سازمان ملل وظیفه‌ سرپرستی گروه 1+5 را به رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپرده است.

انتهای پیام

کد N597552

وبگردی