آفتاب
چشمها هنوز به وین دوخته شده است؛

اعضای اوپک یک به یک به وین می روند / جدال برای قدرتنمایی نفتی

اعضای اوپک یک به یک به وین می روند / جدال برای قدرتنمایی نفتی

قرار است در روزهای آینده اجلاس وزرای نفت كشورهای عضو اوپك برگزار شود و هواپیماهای حامل شخصیت های تصمیم گیر در حوزه نفت كشورها یك به یك در فرودگاه وین فرود می آیند.

این روزها اهمیت وین برای مردم ایران زمین هماننده حسایت تهران پایتخت ایران است. پس از آنکه شب گذشته تكلیف آخرین دور از مذاكرات هسته ای روشن شد و هر دو طرف مذاكرات با تمدید گفتگو موافقت كردند، در واقع هر دو طرف بازنده اعلام شدند.

باز هم مذاكرات جدیدی در وین آغاز شده است كه شاید اهمیت آن كمتر از مذاكرات هسته ای برای ایرانیان نباشد. قرار است در روزهای آینده اجلاس وزرای نفت كشورهای عضو اوپك برگزار شود و هواپیماهای حامل شخصیت های تصمیم گیر در حوزه نفت كشورها یك به یك در فرودگاه وین فرود می آیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا و به نقل از رویترز، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان روز گذشته به وین رسید تا خود را برای جلسه رسمی روز پنجشنبه آماده كند.

سیاستهای نفتی عربستان در ماهای اخیر سبب شده است كه اختلاف شدیدی بین كشورهای عضو پیش آید.در هنگامی كه قیمت نفت در حال سقوط بود و همه انتظار داشتند كه این كشور برای كنترل قیمت نفت از تولید خود كم كند عربستان به همراه متحدان سنتی خود كویت و امارات نه تنها از تولید خود كم نكردند بلكه برای حفظ مشتریان خود و گرفتن مشتری های دیگر كشورها پیشنهاد تخفیف هم ارائه دادند.

نعیمی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص اجلاس روز پنجشنبه و اینكه آیا فكر می كنید جلسه پر چالشی خواهید داشت گفت نه به هیچ وجه من دلیلی برای این امر نمی بینم.

وی در پاسخ به سوال واكنش عربستان به كاهش 30 درصدی قیمت نفت در چند ماه اخیر گفت قیمت ها همیشه بالا و پایین می روند و این اولین بار نیست كه عرضه بیشتر از تقاضا شده است.

وی در مورد تحلیل خود از بازار نفت گفت كه به اندازه كافی تحلیل در این خصوص بیان شده است و دیگر نیازی به تحلیل من نیست.

از روز دوشنبه تاكنون تغییر زیادی در قیمت های نفت رخ نداده است و كاملا مشخص است كه بازار منتظر خروجی جلسه وزرای نفت اوپك است این درحالی است كه روزنامه راشا تو دی از نگاه ویژه این كشور به جلسه اوپك می گوید و اینكه این كشور با آنكه عضو اوپك نیست اما اگر تا لحظه آخر كشورهای عضو در خصوص كاهش تولی به توافق نرسند از نفوذ خود استفاده كند.

روز گذشته خبرگزاری امارات متحده عربی (وام) خبر داد كه سهیل بن محمد ال مزروعی وزیر انرژی امارات گفته است كه در جلسه روز پنجشنبه كشورهای عضو برای كاهش قیمت نفت تصمیم مناسبی اتخاذ خواهند كرد.

حال به نظر می رسد كه با توجه به تحولات هسته ای رخ داده و اینكه حداقل تا 7 ماه آینده ایران با همین قدرت و میزان تولید فعلی و شاید هم بیشتر در بازار حضور دارد كشورهای دیگر مجبور شوند تا مقدار بیشتری از تولید نفت خود كم كنند.

 

 

کد N597522

وبگردی